SÈRIE
L'inesperat final de 'Los Soprano' divideix els EUA
La crítica aplaudeix el desenllaç, però molts fans es mostren indignats
Abans de res, si no vol saber com s'acaba Los Soprano no segueixi llegint. Les regles del periodisme ens obliguen a explicar la notícia i, per tant, a esbudellar l'últim capítol. Dit això: milions de nord-americans van seguir diumenge el final de la que molts consideren un dels millors productes televisius de la història. Després d'una temporada sencera d'elucubracions i teories sobre el futur de Tony Soprano i la seva família de gànsgters de Nova Jersey, el creador de la sèrie, David Chase, va optar, simplement, per una fosa en negre. Això sí, plena de tensió.
En la seva última aparició, Tony es treu de sobre el seu rival --la sopraniana mort de Phil Leotardo no es pot descriure; s'ha de veure--, rendeix homenatge als seus homes caiguts, visita el seu senil oncle Junior a la seva residència i escolta les arengues polítiques del seu fill, AJ. El final, el desitjat i esperat final, té lloc en un restaurant. Mentre Tony, la seva dona i AJ esperen l'arribada de Meadow, que es baralla amb la direcció assistida del seu cotxe per aparcar, pel restaurant desfilen una galeria d'individus cada cop més sospitosos. Un d'ells, fins i tot, passa vora la taula de la família i entra al bany. ¿Un assassinat a l'estil de Michael Corleone? No se sabrà mai, perquè quan Meadow entra, Tony aixeca el cap i la imatge es fon a negre. Això és tot.
IRRITACIÓ
Notícies relacionades"Odio la forma com Tony va aixecar la vista i la pantalla es va enfosquir. Em vaig cabrejar tant que li vaig dir al meu marit: 'Espero que el descodificador del cable s'hagi espatllat, perquè si així és com s'acaba la sèrie, és una merda", escriu una indignada fan al fòrum del Chicago Tribune. En una enquesta per internet del mateix diari, el 43,7% dels votants afirmaven odiar el final. Als fòrums de la xarxa, molts admeten haver pensat que s'havia espatllat el descodificador, i pocs coincideixen amb l'opinió dels crítics: que Chase (guionista i director de l'últim capítol) va estar brillant. Fins i tot hi va haver casos d'indignats espectadors que es van donar de baixa del canal que emet la sèrie en el seu paquet de programació de cable.
De l'envergadura del fenomen Soprano en dóna fe que ahir el final va ser tema de portada dels diaris i assumpte de debat a les tertúlies matutines de ràdio i televisió. Hi havia opinions i especulacions de tot tipus: des que l'autèntic final es podrà veure en l'edició en DVD (Chase va rodar tres finals alternatius), fins que el creador es guarda la traca final per a una versió cinematogràfica. I hi havia, per descomptat, qui defensava que, ben mirat, la sèrie no es podia acabar d'una altra forma.
- Referent crític Felipe González amenaça de deixar de votar el PSOE si el Constitucional avala la llei d’amnistia
- Accidents en platges i piscines La Vall d’Hebron ja ha atès dos lesionats medul·lars per capbussades aquest estiu: «És una cosa evitable i no descendeix»
- En el ple El TC declara constitucional l’amnistia del procés amb els vots de la majoria progressista
- Política municipal Albiol: "A Badalona hem recuperat l’autoestima"
- Maltractament a gent gran La Fiscalia de Barcelona investiga una vintena de cuidadores i familiars per abús econòmic d’avis