Més transparència
La CNMC proposa regular els ‘influencers’ per evitar irregularitats
Competència equipara els creadors de contingut rellevants a plataformes com Netflix i proposa obligar-los a tenir una bústia de queixes per als usuaris
Els ’influencers’ espanyols es podrien veure obligats a regular la seva activitat. Així ho vol la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que ahir va proposar al Govern que els creadors de contingut a internet «d’especial rellevància» s’hagin d’inscriure al Registre de Prestadors de Serveis de Comunicació Audiovisual perquè hi hagi més transparència de les seves activitats i s’evitin així possibles irregularitats.
La petició de la CNMC equipararà legalment els ‘streamers’, ’youtubers’, ‘tiktokers’ i bloguers més populars del país a les grans plataformes de ‘streaming’ com Netflix i els obligarà a habilitar una bústia perquè els espectadors puguin exercir el dret a queixa i rèplica. «Són dos elements que contribueixen a la transparència del sector i que ofereixen als usuaris la informació i el procediment mínim per reclamar i poder defensar els seus drets», s’assenyala a l’esborrany.
Amb aquesta proposta, Competència vol que es pugui regular l’activitat comercial dels ‘influencers’, és a dir, les campanyes publicitàries que protagonitzen durant la seva activitat en línia. També hi haurà més supervisió dels continguts que comparteixin, per evitar que es difonguin missatges perjudicials.
També afectarà el pòdcast
La regulació no només afectarà els creadors de continguts en vídeo, sinó també els ‘podcasters’ que creïn continguts en àudio. S’hauran de classificar de manera separada «per tenir un coneixement precís del sector per tipus de servei». Els creadors de pòdcasts ja figuraven en la llei audiovisual del 2010, però a causa de la seva recent popularitat la CNMC vol que hi hagi més transparència i supervisió de l’activitat.
El juliol del 2022 va entrar en vigor la nova llei de comunicació audiovisual, que inclou una modificació del registre públic per incorporar-hi tant les plataformes de vídeo a la carta com els prescriptors d’opinió a la xarxa. A finals de desembre, el Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital va obrir una consulta pública sobre com havia de ser aquesta modificació i ara la CNMC ha proposat un esborrany del nou reial decret de la llei audiovisual, que encara s’ha d’aprovar.
Notícies relacionadesAquest canvi obligarà els ‘streamers’ amb més audiència a apuntar-se al registre públic i especificar dades d’identificació personal com el nom i el NIF, però també dades referents al servei, com el model de finançament i retransmissió, la denominació comercial i la temàtica del contingut difós.
La visió de la CNMC també reserva un apartat per a la pornografia. En relació amb les plataformes, vol establir un procediment per recórrer a les autoritats judicials quan s’hi incloguin «continguts que puguin afectar el desenvolupament físic, mental o moral de les menors, com són els de caràcter pornogràfic» per així poder ordenar el cessament dels serveis.
Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) Youtube Xarxes socials Influencers Youtubers
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Estrena cinematogràfica ‘La virgen roja’ o la dona perfecta
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes