Secció recomanada per

Canvis en la indústria tecnològica

¿Què ha passat amb el metavers? La inversió en realitat virtual flaqueja

Les turbulències econòmiques i l'explosió de la intel·ligència artificial com a nova moda del sector posen en un segon pla el que s'ha venut com el futur d'internet

¿Què ha passat amb el metavers? La inversió en realitat virtual flaqueja

Facebook

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Facebook estava vivint una de les pitjors crisis de reputació de la seva història. La desconfiança de reguladors i usuaris s'havia disparat després que una exenginyera de la xarxa social, Frances Haugen, filtrés a la premsa documents interns en els quals es provava que la directiva feia els ulls grossos davant l'allau de desinformació i continguts nocius per a la salut mental que circulava a les seves plataformes.

Mark Zuckerberg va tenir una idea brillant per deixar enrere l'escàndol. El 28 d'octubre del 2021, la companyia va passar a dir-se Meta i a pivotar el seu negoci cap a l'anomenat metavers, un nou entorn digital immersiu encara per definir que pretén ser una internet en 3D.

Facebook va marcar el pas de la indústria tecnològica. La promesa que el futur de la xarxa passava per la realitat virtual (RV) va seduir grans empreses de tot el món, que van passar a destinar milers de milions d'euros a mirar d'assolir aquest somni nascut de la ciència-ficció. La promesa de fons suposava esprémer aquest univers paral·lel per treure-li tot el rèdit possible a l'emergent economia virtual, habilitada per l’anomenada Web3 (criptomonedes, blockchaini NFT). Els cants de sirena de Silicon Valley van atraure des de les teleoperadores fins grans fons d'inversió, firmes d'alta costura i artistes.

Cau el metavers, puja la IA

Tanmateix, un any i mig després tot aquest entusiasme inicial sembla que s’ha esvaït. La inversió global en el metavers ha passat de recaptar uns 2.000 milions de dòlars en els primers tres mesos del 2022 a 586 milions en el mateix període d'aquest any, segons dades de la firma de capital risc PitchBook recopilades per Axios. «És normal que el que hem vist del metavers sigui bastant pobre i que el desenvolupament sigui lent i car, ja que encara no hi ha les capacitats computacionals per recrear entorns virtuals gaire realistes», explica l'analista Antonio Ortiz, que ho compara amb els inicis de la tecnologia mòbil.

D'una banda, la caiguda de la popularitat de la RV es deu al 'hype' creat al voltant de la IA, la nova moda a què s'ha lliurat el sector. Mentre que la integració de xatbots capaços de simular una conversa humana s'està desplegant sota la promesa d'accelerar la productivitat de manera immediata –una fórmula publicitària encara per contrastar– la inversió en el metavers no apunta a un retorn econòmic fins al mitjà o llarg termini. Reality Labs, la divisió de Meta dedicada al desenvolupament de productes i serveis de RV i realitat augmentada (RA), va registrar pèrdues operatives de 10.200 milions de dòlars el 2021 i de 13.700 milions més l'any passat. Això va portar accionistes de Meta a denunciar públicament aquesta estratègia.

Retallades al sector

L'altre factor que ha minvat aquest camp són les turbulències econòmiques que travessa el sector, que des de principis del 2023 ja ha acomiadat més de 166.000 persones a tot el món, més que tot l'any passat. Després de dues dècades de fàcil accés als diners, la inflació ha portat moltes companyies a adoptar retallades de personal i inversions.

L'esmentada carta de Zuckerberg era per anunciar una segona ronda de 10.000 acomiadamentsaccelerada després que les accions de Meta es van desplomar el 64,45% el 2022, cosa que va portar a una caiguda del 41% dels beneficis anuals. Si al febrer Microsoft va eliminar la seva divisió de metavers industrial, a finals de març ho va fer Disney.

Inversió colossal

El metavers ha passat a un segon pla, però no ha desaparegut. Una recent enquesta global de la consultora KPMG apunta que el 70% dels directius de grans companyies invertiran menys del 5% en el metavers aquest any, però que el 60% creu que, quan maduri, serà un «ecosistema comercial pròsper».

Així, la inversió de la indústria continua sent colossal. Així, Meta planeja treure aquest any una nova generació d'auriculars, una millora de la plataforma Horizon Worlds i una versió renovada de Quest, les seves ulleres de RV. I ho farà sabent que, aquest any, la inversió «a llarg termini» (entre 10 i 15 anys) li suposarà pèrdues encara més elevades.

Notícies relacionades

No és l'única. Apple es podria llançar a competir en aquest mercat en els pròxims mesos amb un casc en el qual fa set anys que treballa. Nvidia, la setena empresa més ben valorada del món, continua apostant per la construcció d'aquests espais. Microsoft és l’empresa que té més patents de tecnologia relacionada amb el metavers, és propietària del popular món virtual Minecraft i està mirant de tancar la compra del gegant dels videojocsActivision Blizzard. El ‘gaming’ és l'exponent actual més destacat del que pot ser el metavers, cosa que explica que empreses com Epic Games –creadora de Fortnite– o Unity i plataformes com Roblox figurin entre les que més inverteixen en aquest camp. En aquesta carrera també en destaquen d’altres com Samsung, Magic Leap, Adobe, Verizon, Intel, Snap, Baidu i LG.

Un estudi de la firma analítica IDC apuntava fa dues setmanes que la venda d'ulleres de RV s'havia desinflat el 20,9% l'any passat, però que entre el 2023 i el 2027 es dispararà a un ritme del 32% anual. «Del text a l'àudio i al vídeo, la tecnologia sempre ha anat a més immersió», apunta Ortiz. «Jo no donaria el metavers per mort».