Privacitat a la xarxa

Facebook us continuarà vigilant en el metavers

  • La inversió creixent del sector tecnològic desperta el temor que la realitat virtual exposi encara més la intimitat i encoratgi la vigilància massiva

  • El gegant social de Mark Zuckerberg treballa en sistemes per rastrejar les expressions facials i corporals dels usuaris per vendre’ls publicitat

Facebook us continuarà vigilant en el metavers

Meta

5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cada vegada que feu una cerca, que utilitzeu el GPS, que xafardegeu fotos dels vostres amics o que escriviu una publicació (tot i que després l’esborreu) esteu generant una sèrie de dades que s’emmagatzemen en el perfil que gegants com Google o Facebook tenen de vosaltres per conèixer al detall els vostres interessos i inquietuds. L’accés a aquesta informació és el que porta terceres parts, des de botigues de sabates a partits polítics, a pagar grans sumes de diners a aquestes plataformes per fer-te publicitat personalitzada. Una mina d’or que, amb la construcció de l’anomenat metavers, desperta grans temors sobre com pot vulnerar la privacitat.

El metavers és, de moment, una paraula de moda en què la indústria tecnològica diposita les seves projeccions del que vol que sigui el futur d’internet: una realitat virtual immersiva en què connectar-nos per viure una segona vida paral·lela. Des que a l’octubre Facebook va anunciar que hi apostava, la inversió en aquests entorns s’ha disparat, i ha donat peu a una carrera entre grans empreses –com Microsoft, Apple o Google– que volen arribar abans que ningú a aquesta terra promesa per esprémer la seva puixant economia digital.

Els gegants de Silicon Valley veuen en aquesta idea del metavers una oportunitat per acumular més dades personals, la matèria primera principal del seu negoci. Fins a un 85% dels beneficis de Facebook el 2020 (uns 84.200 milions d’euros) van provenir de la publicitat personalitzada. Al seu món virtual, encara en la primera fase de construcció, els anuncis i el comerç de béns digitals també seran la clau del seu negoci.

Rastrejar-vos el cos

Si l’entorn digital actual ja es nodreix de les dades que deixeu amb la vostra activitat a internet, en la realitat virtual això podria ser encara més invasiu. I és que Meta està patentant tecnologies que servirien per rastrejar expressions facials i corporals dels usuaris com el moviment de les pupil·les o la gestualitat del nas, segons va revelar el ‘Financial Times’. «Aquesta recopilació de dades estableix les bases per a una invasió sense precedents de les nostres vides, llars i pensaments», ha denunciat Electronic Frontier Foundation, la principal organització que defensa les llibertats civils al món digital.

Que Meta estigui sol·licitant les patents per a aquests sistemes d’identificació facial no significa que aquestes s’acabin adaptant, però sí que deixen clares les seves intencions inicials. Aquestes tecnologies es venen com a necessàries per millorar l’experiència de l’usuari. Si aquest somriu, les càmeres i sensors instal·lats al casc de realitat virtual ho podran detectar i traduir-ho en el seu avatar. Si mira cap a un punt concret, els sensors permetran enfocar-lo amb més llum i claredat.

Entre les altres patents assenyalades pel ‘Financial Times’ hi ha un sistema de sensors magnètics que anirien col·locats al tors de l’usuari per traslladar els seus moviments a l’entorn digital, un ‘motor’ que crea avatars en 3D dels usuaris a través de fotografies seves i una tecnologia per exposar els anuncis en realitat augmentada, com hologrames que se sobreposin al món físic.

Riscos per a la privacitat

Més enllà de la seva potencial utilitat pràctica, aquestes tecnologies poden portar importants riscos per a la privacitat dels usuaris. A més de tot el que digueu o feu, la gestualitat facial o corporal també serà explotada amb un objectiu econòmic. Detectar el moviment de les nostres pupil·les pot revelar què ens interessa, emociona o inquieta més, informació que es vendrà a anunciants assedegats per arribar al públic. Les càmeres instal·lades a les ulleres de realitat virtual també podrien detectar si el televisor que tenim a casa és vell i portar una companyia interessada a anunciar-nos-en un de nou.

La nostra exposició pot anar més enllà dels anunciants. «Aquests dispositius podrien permetre a governs, empreses i forces de seguretat l’accés il·legítim a les nostres vides [...] i crear noves vies per a l’assetjament i l’abús ‘online’», afirma l’informe de l’EFF. Que facin l’experiència virtual més còmoda i immersiva no significa que aquesta sigui més segura.

Tot i que la llei europea limita la recopilació de dades biomètriques, la regulació dels entorns virtuals encara és un repte majúscul. I mentre no arribi, l’extracció massiva de dades exposa més que mai la privacitat dels usuaris, i amenaça de soscavar-ne l’autonomia. «Rastrejant el moviment dels teus ulls o la forma en què camines es pot inferir molta informació sobre tu, fins i tot els teus pensaments. ¿Què passa amb la privacitat quan ni tan sols aquests estan protegits?», afirmava Kavya Pearlman, fundadora de l’oenagé per a l’ètica tecnològica XRSI, a Venture Beat.

Temor de Facebook

Facebook està liderant la promoció del metavers perquè s’hi vol lucrar. La seva intenció de capitalitzar aquest nou mercat estratègic i dominar-lo com ha fet amb les xarxes socials afegeix una altra preocupació sobre l’impacte de la realitat virtual en la privacitat dels usuaris. I és que el gegant de Mark Zuckerberg va anunciar la seva aposta –canviant el nom de l’empresa a Meta– en plena crisi per les revelacions de l’enginyera Frances Haugen, que va destapar com la plataforma accentua els problemes mentals dels adolescents o viralitza els discursos més incendiaris, entre altres escàndols. Molts van veure en la seva decisió una maniobra de distracció per tornar a marcar l’agenda.

Notícies relacionades

També inquieta que a l’empresa que més preconitza els beneficis del metavers se li escapés que la firma Cambridge Analytica va recopilar il·legalment les dades de 87 milions dels seus usuaris per torpedinar-los propaganda favorable a la campanya presidencial de Donald Trump. Així, fins un 87% dels nord-americans veu amb preocupació que Facebook pugui crear aquest espai virtual, segons un estudi de l’empresa de ciberseguretat NordVPN.

Tot i que el metavers que s’està venent encara és una nebulosa màrqueting, la possibilitat que Meta copi aquest sector emergent és real. Ho faci o no, la realitat virtual apunta a ser una nova era del comerç a internet en què s’amplificaran els problemes de privacitat que la indústria arrossega des de fa 20 anys.