Crisi a la xarxa social

Twitter continua perdent els seus principals anunciants després de l’arribada d’Elon Musk

Informes interns publicats per Platformer assenyalen que els ingressos per publicitat de la plataforma a Europa han caigut un 15% anual, és a dir, més 16 milions de pèrdues en el seu principal negoci

Twitter continua perdent els seus principals anunciants després de l’arribada d’Elon Musk
3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Twitter té un problema vital. Mentre el seu propietari, Elon Musk, continua embrancant-se en múltiples polèmiques atacant Apple o eliminant les restriccions a la desinformació sobre la covid, el negoci de la xarxa social es dessagna. Els ingressos per publicitat, necessaris per mantenir l’empresa, han caigut un 15% anual a Europa, l’Orient Mitjà i l’Àfrica (EMEA), segons un informe intern publicat pel portal Platformer.

Les males notícies no acaben aquí. I és que les reserves setmanals per publicitat també s’estan desplomant un 49%, segons ha assenyalat un analista d’ingressos de Twitter als canals de comunicació interns de la companyia. Tot això augura unes perspectives nefastes. El 92% dels ingressos de Twitter (4.500 dels 5.000 milions de dòlars el 2021) provenen de la publicitat. Sense publicitat, el seu negoci perilla.

«És catastròfic»

L’onada d’acomiadaments i els canvis imposats per Musk després d’agafar les regnes de Twitter han creat un escenari caòtic que l’últim mes ha fet que grans companyies retiressin o congelessin els seus plans per anunciar-se a la plataforma. El 31 d’octubre, pocs dies després del canvi de propietat, els analistes van calcular que la xarxa social s’arriscava a perdre uns 15,7 milions de dòlars en ingressos publicitaris a les tres regions indicades. «És catastròfic», ha assenyalat un antic executiu de la companyia a Platformer.

Dimecres passat, els investigadors de Media Matters for America van publicar un estudi al qual assenyalaven que 50 dels 100 principals anunciants de Twitter havien optat per interrompre els seus anuncis a la plataforma. Entre aquests, hi ha Ford, Chevrolet, Heineken, AT&T, Jeep, CNN, Citigroup i Verizon, entre d’altres. Aquest grup d’empreses van gastar prop de 2.000 milions de dòlars en publicitat des de l’any 2020.

Problema de negoci

Notícies relacionades

Twitter fa anys que té un problema amb el seu model de negoci, molt inferior al de competidors com Facebook o Instagram. Conscient d’això –i amb la pressió que té per tornar els gairebé 13.000 milions de dòlars que els bancs li van prestar per adquirir la plataforma–, el magnat ha dissenyat un pla de pagament amb què pretén augmentar la base de subscriptors i crear així una altra via d’ingressos que permeti a la companyia seguir endavant. Per 8 dòlars al mes, els usuaris podran tenir la marca blava de verificació del seu compte i veuran com els seus missatges tenen més abast que els dels usuaris que no paguin.

Tanmateix, la possibilitat d’adquirir el pin blau de verificació va fer que molts comptes es fessin passar per altres persones o empreses i van colpejar la reputació d’algunes. Això –i altres decisions polèmiques com ara readmetre comptes bloquejats per difondre missatges d’odi– ha fet que cada vegada més empreses deixessin d’anunciar-se a Twitter, cosa que ha augmentat el possible cost en pèrdues. Els anunciants busquen sempre espais digitals on el debat és més sa, blanc i allunyat de polèmiques. El nou Twitter d’Elon Musk va en la direcció contrària.