Similar a la normativa d’Austràlia
Els editors i Microsoft proposen una fórmula perquè cercadors i xarxes socials paguin els mitjans per utilitzar els seus continguts
La solució que desenvolupa el gegant tecnològic és crear un òrgan d’arbitratge que valorarà i acordarà el pagament

El gegant tecnològic Microsoft està desenvolupant una solució perquè els motors de cerca i xarxes socials paguin els mitjans per l’ús dels seus continguts, inspirant-se en la nova normativa aprovada a Austràlia, segons ha informat l’empresa aquest dilluns en un comunicat.
Per al desenvolupament d’aquesta eina, Microsoft s’ha aliat amb les principals associacions empresarials de mitjans a Europa: European Magazine Media Association (EMMA), European Newspaper’s Publishers Association (ENPA), European Publishers Council (EPC) i News Media Europe.
La solució a desenvolupar, segons Microsoft, ordenarà els pagaments per l’ús dels continguts dels mitjans pels ‘gatekeepers’ i inclourà provisions per a processos d’arbitratge, de manera que es negociïn «acords justos».
Resultats justos
Les provisions s’inspiraran en el model legislatiu australià, que permet la creació d’un plafó arbitral que determini pel seu compte un preu just d’acord amb la valoració dels beneficis per a cada part de tenir els continguts inclosos a les plataformes dels ‘gatekeepers’, així com el cost de producció i qualsevol altre cost.
«Tot i que els editors de premsa tenen garantit el dret connex a la UE, les negociacions amb els gatekeepers no produiran resultats justos llevat que tirin endavant més mesures regulatòries per aturar el poder dominant al mercat que tenen», ha remarcat Microsoft.
La tecnològica i les associacions de diaris han instat les autoritats europees a implementar un mecanisme d’arbitratge, ja que, si no, els editors de premsa podrien no tenir la capacitat de negociar el pagament pels seus drets per falta de «fortalesa financera».
Agraïment a Microsoft
«Agraïm el reconeixement de Microsoft del valor que el nostre contingut porta al negoci central dels motors de cerca i les xarxes socials, perquè és on Google i Facebook generen l’àmplia majoria dels seus ingressos», ha assegurat el president d’EPC, Christian Van Thillo.
Notícies relacionadesDe la seva banda, el president de News Media Europe, Fernando de Yarza, ha afegit que les experiències a França i Austràlia demostren que «hi ha una autèntica necessitat d’un instrument vinculant per aturar els desequilibris inherents del poder de negociació» d’aquestes empreses.
Durant el procés d’aprovació de la nova normativa australiana que regula el pagament als mitjans pels seus continguts, Google va arribar sa amenaçar de tancar per complet el seu motor de recerques al país, mentre que Facebook ha bloquejat la publicació de contingut procedents dels mitjans.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026