COMUNICACIÓ

Dia Mundial de la Veu, les tecnologies que revolucionen la comunicació

Les empreses que integren la tecnologia VoIP redueixen les seves despeses un 80%, segons un estudi de Masvoz

masvoz-da-mundial-de-la-voz--telefona-voip

masvoz-da-mundial-de-la-voz--telefona-voip

2
Es llegeix en minuts
Pilar Enériz
Pilar Enériz

Periodista

Especialista en tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la Veu que se celebra cada 16 d’abril, diversos informes i estudis recorden com han evolucionat les comunicacions basades en la veu, des que Graham Bell va fer la primera trucada el 10 de març del 1876. En aquell moment només era possible que la veu viatgés a través del cablatge de coure, mentre que avui, amb els nous sistemes de comunicació, la veu també es transmet a través de la xarxa.

Un bon exemple és la tecnologia de VoIP (sigles que corresponen a ‘veu sobre protocol d’internet’ o ‘veu per protocol d’internet’) en què la veu viatja fent servir el protocol IP, és a dir, de forma digital en paquets de dades. Així, les trucades es poden fer des de telèfons tradicionals, telèfons VoIP, ordinadors i telèfons mòbils.

Evolució

En el context actual, quan s’està desplegant la xarxa de dades de cinquena generació, també coneguda com a 5G, que té una latència d’un a cinc mil·lisegons, els avantatges per als usuaris són les següents:

estalvi de costos, gràcies a la utilització de la mateixa xarxa per a la transmissió de dades i de veu. Les trucades entre extensions de la mateixa empresa seran gratuïtes, la qual cosa permetrà reduir el consum fins a un 80%.

Flexibilitat: aquells empleats que optin per teletreballar podran acollir-se al servei i podran comunicar-se des de l’ordinador, a través de la xarxa domèstica de casa seva.

Millora del servei d’atenció al client: les empreses podran configurar diferents funcionalitats com advertir sobre el temps d’espera, o avisar que es posaran en contacte amb ell en un temps determinat.

Comunicacions unificades: el mateix sistema que s’utilitza per fer trucades, també permet realitzar videoconferències o fer les funcions de xat amb la resta de companys d’empresa.

Mercat

El concepte de telefonia IP va sorgir el 1996, quan l’empresa VocalTec va utilitzar aquesta tecnologia per fer la primera trucada entre ordinadors a través d’internet. A partir d’aquest moment va arribar l’expansió i  l’any 2000, aquesta tecnologia representava més del 3% del trànsit de veu, segons posa de manifest un informe de la companyia Masvoz.

Notícies relacionades

Aquests serveis han evolucionat de manera notable, i han fet possible que la telefonia VoIP es converteixi en una opció real. De fet, el mercat global de VoIP, valorat en 77.400 milions de dòlars el 2018, s’espera que arribi als 93.200 milions de dòlars a finals del 2024, amb una taxa de creixement anual composta del 3,1% entre el 2019 i el 2024, segons Global Market Insights, Inc.

Això es deu a l’augment de la inversió en infraestructura de xarxes. Per exemple, quan es van fer les primeres proves d’aquesta tecnologia VoIP, la xarxa de dades mòbils disponible era 2G i actualment s’estan realitzant les primeres proves de tecnologia 5G.