Secció recomanada per

Facebook va experimentar en secret amb les emocions dels seus usuaris

La xarxa va modificar el seu algoritme per estudiar el "contagi emocional" davant l'exposició a determinats missatges

Dos usuaris consulten a través del telèfon mòbil l’aplicació de Facebook.

Dos usuaris consulten a través del telèfon mòbil l’aplicació de Facebook. / REUTERS / DADO RUVIC

2
Es llegeix en minuts

La xarxa social Facebook va modificar en secret el seu algoritme de difusió de notícies per investigar les emocions dels seus usuaris, segons ha revelat ara un estudi publicat a la revista de l'Acadèmia Nacional de les Ciències dels Estats Units. L'objectiu de l'experiment, que es va fer de l'11 al 18 de gener del 2012 amb uns 700.000 usuaris anglosaxons, era determinar el "contagi emocional" entre individus. Així, Facebook, en cooperació amb científics de les universitats Cornell i Califòrnia, totes dues a San Francisco, va concloure que els estats emocionals es poden comunicar entre individus sense necessitat que interactuïn en persona.

L'alteració de l'algoritme va permetre modificar el contingut de les informacions rebudes per aquests 700.000 usuaris per conèixer l'impacte que els missatges rebuts tenien sobre les seves emocions. Els científics volien saber si el nombre de missatges positius o negatius que llegien els usuaris els influïen a l'hora de penjar missatges al seu mur. Van constatar que, efectivament, els usuaris penjaven missatges positius o negatius en funció dels continguts a què havien estat "exposats".

"Els estats emocionals són comunicatius, es poden transmetre per un fenomen de contagi i porten altres persones a sentir les mateixes emocions sense que en siguin conscients", assenyalen els autors de l'estudi, que, després d'analitzar gairebé tres milions de comentaris, han determinat que "els resultats mostren la realitat d'un contagi emocional massiu a través de les xarxes socials".

Debat sobre la privacitat

La investigació ha tornat a despertar dubtes i crítiques sobre la possible interferència de Facebook en la privacitat dels seus usuaris. La xarxa social ha argumentat que aquests han acceptat de manera tàcita la seva participació en aquesta classe d'esdveniments a l'aprovar els termes d'ús i servei al connectar-se a la web. A més, ha apuntat que totes les dades van ser analitzades a través d'un ordinador, i es va reduir al mínim la participació humana durant el procediment d'observació dels 'posts'.

Notícies relacionades

No obstant, des de la revista digital 'Slate' s'incideix que l'estudi es mou en el límit estipulat per l'Acadèmia Nacional de Ciències i "els autors haurien d'incloure en la secció de 'metodologia' una breu declaració que identifiqui el comitè o la institució que aprova l'experiment", cosa que l'estudi no fa. A més, "tots els experiments s'han de portar a terme segons els principis de la declaració d'Hèlsinki", segons la qual els subjectes dels estudis "han de ser informats adequadament dels objectius, mètodes, fonts o interessos de l'investigador, així com els beneficis, riscos o problemes que pogués comportar l'experiment".

En la mateixa línia, la web de la revista 'The Atlantic' afirma que l'estudi "sens dubte és legal, però ¿és ètic?". En un article, diversos internautes qualifiquen el mètode utilitzat per Facebook "d'alarmant" i "demoníac" i hi ha qui convida a tancar els comptes en aquesta xarxa social.