Entre la realitat i la ficció

Una empresa catalana desenvolupa aplicacions de realitat augmentada per a publicitat

Pangea Reality crea "catàlegs augmentats" per mostrar productes

3
Es llegeix en minuts
BERTA ARANDES / Barcelona

Sempre s'ha parlat de larealitat virtual, que tracta de substituir la realitat per un món virtual a través d'una pantalla d'ordinador, però aquesta tendència està canviant. Larealitat augmentada comença a treure el cap en el mercat tecnològic amb molta empenta. No es tracta de substituir el món que ens envolta per un virtual, sinó d'integrar objectes virtuals en tres dimensions a la realitat, és a dir, afegir informació a la realitat a través d'una cambra i una pantalla.

Pangea Reality és una empresa pionera a Espanya en la creació desoftware per vendre les aplicacions de realitat augmentada. Els fundadors de l'empresa,Roger Pastor iRaimon Homs, junto conGuillem Crosas iFrancesc Navarro, expliquen que l'únic que fa falta per experimentar amb la realitat augmentada és, a part d'un dispositiu mòbil, un marcador. Es tracta d'un objecte de qualsevol tamaño con el que es pot jugar. “El marcador et permet augmentar, disminuir, acostar-te o allunyar-te de l'objecte virtual que apareix en la cambra del dispositiu, però que en realitat no existeix. Es pot rotar, canviar-le el color, els accessoris u observar-lo des de tots els angles possibles. Es crea una realitat paral·lela. Té la capacitat d'afegir informació, objectes i tot tipo de dibuixos sobreimpressionats”, comenta Homs.

ELS ORÍGENES

En 1968, el pare del concepte de 'realidad virtual',Ivan Sutherland, va fer la primera aproximació a la realitat augmentada. En 1990 l'investigadorTom Caudell va usar el terme per descriure una pantalla que mezclaba gràfics virtuals amb la realitat física. No ha estat fins ara que se le ha trobat una finalitat comercial perquè no hi havia la tecnologia suficient per desenvolupar-la i potenciar-la. Amb la sortida de l'iPad 2, l'iPhone 4i elsSamsung Galaxy s'ha incrementat la investigació en la realitat augmentada. Sobre aquests dispositius mòbils Homs afirma que “permeten que es pugui visualitzar l'objecte que una persona vol veure en la pantalla del seu dispositiu. És un punt de vista molt personalitzat dels objectes i dibuixos que es plasmen en la pantalla”.

Larealitat augmentada es tracta, sens dubte, d'una tecnologia que canviarà el món, “canviarà la nostra manera de relacionar-nos amb les màquines, amb Internet... lo canviarà tot. En un futur, amb unes ulleres o fins i tot amb lentilles, todo el mundo podrà utilitzar la realitat augmentada per al seu dia a dia. Es pretén interactuar amb els objectes”, afirma Roger Pastor.

Google ja ha dissenyat unes ulleres que sobreimpressionen la realitat augmentada amb connexió a Internet. “Quan aquesta tecnologia estigui integrada en la societat no ens podrem despegar d'ella perquè ajudarà a la gent a andar pel carrer, als discapacitats, a seguir una dieta o a estar localitzats. En definitiva, a rebre qualsevol tipo d'ajuda”, remarca Pastor.

UNA NOVA VISIÓ DEL MUNDO

La realitat augmentada té aplicacions en publicitat. Quan compramos un sofà o un moble nou, sempre ens queda el dubte de saber si quedarà bé en el saló o a l'habitació. Amb la realitat augmentada aquest inconvenient se soluciona posant un marcador en el sitio on tenim pensat col·locar la lámpara, la taula, el sofà o qualsevol altre objecte i observar lo que mostra la pantalla del dispositiu mòbil. Si a un no le agrada la col·locació, el color o el tamaño de l'objecte en qüestió, l'aplicació de realitat augmentada permet canviar tot això i molt més amb un solo moviment del dit índex. Al pressionar la tecla 'siguiente', l'aplicació mostra el mateix objecte amb un altre color, un altre tamaño i, si volem, des d'un altre angle.

Notícies relacionades

De totes maneres, fins que la realitat augmentada no estigui totalment integrada en la nostra societat, són les empreses les que s'aprofiten d'aquesta tecnologia. “Hem creat elcatàleg augmentat: hi ha moltes empreses que no poden portar tot el taulell de productes per a dalt i per a sota cada dia perquè és absurd. Llavors, a través dels marcadors es poden veure tots els productes que ofereix l'empresa en tres dimensions.

Per tant, lo que veus és el producte que vas a comprar i com et va a quedar a casa”, explica Pastor. “Cada marcador està programat, però qualsevol persona se lo pot imprimir en su casa perquè nosaltres le enviamos el PDF”, aclareix Homs. No és de extrañar que en els pròxims anys, no molt llunyans, tinguem una visió del món bastant diferent, una visió que es trobarà entre la realitat i la ficció.