El Periódico de Tarragona
Mobilitat
Preocupació entre alcaldes de Tarragona per les obres del túnel de Rodalies de Roda de Berà: "Venen mesos molt complicats"
En una reunió amb ADIF i el secretari d'estat, els alcaldes s'han queixat de la falta d'informació concreta i han fet les seves peticions sobre el pla alternatiu davant el tall de vies
CONTEXT | Com afectarà a la mobilitat el tall complet de Rodalies per les obres a Roda de Berà?
REPORTATGE | Les obres del 'tercer fil' ferroviari a Tarragona ja acumulen més d'una dècada de retard
Estación de ADIF de Tarragona.
Nervis entre els alcaldes del Camp de Tarragona per la proposta de RENFE i el Govern per pal·liar les conseqüències del tall ferroviari que afectarà les línies de Rodalies sud durant, com a mínim, cinc mesos: des de finals d'aquest mes de setembre fins al març vinent. A menys de tres setmanes del tall de vies entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders per les obres d'adequació del túnel de Roda de Berà, els usuaris encara no tenen cap informació dels plans alternatius que oferirà RENFE. No obstant això, aquest divendres s'ha produït una reunió entre la secretaria d'estat de Transports, ADIF i els municipis implicats, però els alcaldes n'han sortit amb més preguntes que respostes.
“Les obres són necessàries perquè cal millorar la infraestructura però venen mesos molt complicats” era la frase més repetida per diversos dels alcaldes que han assistit a la reunió. Es referien a les mesures alternatives que, al seu torn, són el pla de transport més costós de la història. A la reunió, els municipis han pogut fer arribar les seves preocupacions al secretari d'estat de Transports, José Antonio Santano, que ha anunciat que les obres "revolucionaran" la mobilitat a Tarragona. El pla proposat, encara massa concreció, preveu línies de bus des de totes les poblacions afectades o l'ús alternatiu de les vies interiors, que passen per Picamoixons (Alt Camp).
Tarragona vol una sola parada
La connexió tallada entre Sant Vicenç i Tarragona afectarà les línies R13, R14, R15, R16 i R17. De Sant Vicenç cap a Barcelona i de Tarragona cap al sud o l'est els trens continuaran operant amb previsible normalitat. A Tarragona, RENFE projecta dues parades de bus: una en la pròpia estació d'ADIF i una altra a l'intercanviador de Battestini, que s'inaugurarà a finals d'any.
Aquests són els “detalls a polir”, en paraules de l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, que vol prescindir de la parada de l'estació de trens per la “gran quantitat d'autobusos que passarien pel centre”. La de Battestini, ja projectada com un nus d'enllaços, permetria una connexió més ràpida amb l'autopista. Però en aquest cas, els usuaris que arribessin amb tren a Tarragona haurien de caminar gairebé 20 minuts per a agafar el bus cap a Barcelona. “L'actuació és necessària per millorar les freqüències però la inversió ara ve amb presses”, reconeixia Viñuales, preocupat “per la durada de les obres”.
Altafulla i Torredembarra, les més afectades
Dos municipis es queden amb connexió zero amb Tarragona i amb Sant Vicenç: Altafulla i Torredembarra dependran únicament del bus però aprofitaran el tall per fer reparacions en les seves instal·lacions. Jordi Molinera, coalcalde d'Altafulla, ha criticat la “falta d'informació sobre horaris i quantitat de trens” i ha reclamat més planificació per als ciutadans. Davant la falta de respostes, Molinera demana a ADIF que els permeti fer la reparació “en un temps rècord” d'un pas subterrani pendent de fa anys i que solucionaria el problema d'inundacions del barri marítim. Per part seva, l'alcalde de Torredembarra, Valle Pino, augurava “cinc mesos molt complicats” pels municipis i la mobilitat dels ciutadans.
Notícies relacionadesDolors Farré, alcaldessa de Valls, s'ha mostrat enfadada després de la reunió per la falta de concreció del que passarà amb els trams de vies que passen per la seva localitat, molt antigues però sense renovació prevista. “Ja passen molts trens, en cinc mesos passaran el doble de mercaderies: ja ho podran fer?”, es preguntava Farré, que deixava entreveure la possibilitat de “prendre altres mesures perquè ens facin cas”, sense concretar quines. En la reunió també han participat els alcaldes de Reus i Falset, i la presidenta de la Diputació de Tarragona.
Plataforma ‘Dignitat a les vies’: “Aquesta gent no utilitza el tren”
També convidada a la reunió, la plataforma d'usuaris afectats ‘Dignitat a les vies’ ha criticat que aquestes propostes s'hagin fet “des dels despatxos per part de gent que no utilitza el tren”, ha dit la seva portaveu, Anna Gómez. La reunió no els ha convençut i lamenten que s'estigui treballant “tard” i encara sense saber els horaris. Gómez ha vaticinat que hi haurà més problemes derivats de la via única al Garraf, un punt negre de la xarxa ferroviària del sud, i que l'increment de les mercaderies “provocarà més tensió” en les vies.
- UN PILAR PER A FLICK La mutació de Raphinha
- Daniel Limones El cap policial d’Esplugues, nou director general de Policies Locals
- La ‘BCN dels 5 milions’ hauria d’anar més enllà del que necessita Barcelona"
- La comarca tindrà un "minitransvasament" de l’Ebre l’any que ve
- Estratègies financeres La pugna entre bancs rebaixa les hipoteques a tipus fix per sota del 3%