El Periódico de Tarragona
Corredor Mediterrani
Les obres del 'tercer fil' ferroviari a Tarragona ja acumulen més d'una dècada de retard
ADIF apunta a l'últim trimestre del 2024 per a les obres que han d'adaptar el túnel de Roda de Berà, pas previ per a la instal·lació de l'ample internacional
RENFE Tarragona
"El Corredor Mediterrani és una infraestructura prioritària i les obres del tercer fil per adaptar la via a l'ample internacional entre Tarragona i Castellbisbal començaran el 2013". Així ho apuntava l'aleshores ministra de Foment, Ana Pastor, en una visita a la indústria quimica de Tarragona. I entre aquella rotunda afirmació i avui han passat ni més ni menys que dotze anys exactes, cinc ministres al càrrec i tres canvis de nom del ministeri.
Aquesta setmana s'ha complert el dotzè aniversari d'aquell moment en què el Govern d'Espanya posava data, per primer cop, a l'arribada del Corredor Mediterrani a Tarragona i, amb ell, a aquest projecte faraònic que pretén vertebrar Espanya amb la resta d'Europa a través de la mobilitat per ferrocarril. Dotze anys d'aquella afirmació i onze del retard d'unes obres que acumulen ajornaments contínuament i que a dia d'avui no ha començat ni tenen una data exacta d'inici. Ara, el termini apunta a aquest mateix any 2024, en el seu darrer trimestre, per a l'inici de les obres.
El juliol de 2012, la ministra de Foment, Ana Pastor (PP), va venir a Tarragona i va situar l'inici de les obres del tercer fil entre Tarragona i Castellbisbal el 2013, sense arribar a concretar més, i va avançar que el termini d'execució seria d'entre 15 i 24 mesos. Per tant, presumiblement, les obres s'acabarien, com a molt tard, el 2015. Pastor ho va dir sense tenir el projecte d'obres a les masn quan en realitat el que necessitava el tram entre Tarragona i Castellbisbal no era tant la instal·lació del tercer fil, sinó l'adequació de la via, condició prèvia pel tercer fil.
El Corredor Mediterrani i el tercer fil
El Corredor Mediterrani és un projecte estratègic per al futur de la mobilitat per ferrocarril entre Espanya i la resta d'Europa. Es planteja com una oportunitat per a la competitivitat de l'Arc Mediterrani i la seva àrea d'influència potenciant el transport de mercaderies per ferrocarril, però també de persones, alhora que pretén impulsar la vertebració del territori, a l'unir Andalusia, la Regió de Múrcia, la Comunitat Valenciana i Catalunya.
Per aconseguir-ho cal adaptar la infraestructura ferroviària existent a l'ample internacional, també anomenat estàndard, fet que permetria la circulació de trens de càrrega a velocitats de fins a 120 km/h. I per això és necessària la instal·lavió d'una nova via (el "tercer fil") o la transformació de les existents en vies mixtes, que permetin operar en internacional o ibèric.
ADIF, la responsable de les línies ferroviàries estatals, porta realitzant aquestes intervenciones des de fa anys a Catalunya. La més recent, el tram entre Martorell i Castellbisbal, coneguda com La Porta a Europa, unes llargues obres que van acabar el passat 3 de juny. Aquella intervnció es va centrar en ampliar la secció i els túnels d'aquelles dues poblacions, amb la que es fa possible la circulació en triple via. El tram entre Castellbisbal i Martorell i el nus de Castellbisbal són dos del spunts més complexos de la xarxa ferroviària.
Tarragona, a l'espera del túnel de Roda de Berà
Una actuació semblant és la que ha de fer ADIF a Tarragona, concretament al túnel de Roda de Berà, de 422 metres de llarg i que de moment resulta l'escull més important per a la implantació del tercer fil en el tram entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Aquest és un dels últims trams catalans del Corredor Mediterrani que esperen veure començar les obres.
El túnel de Roda és petit i no està adaptat per a rebre el tercer fil, fet que el converteix en un punt negre en el traçat ferroviari que s'ha de resoldre. Al febrer de 2023 es va anunciar una inversió de més 15 milions d'euros, sense IVA, perquè ADIF adaptés el túnel. Els traballs, licitats però encara sense data denifinitva d'inici, han d'augmentar les dimensions de la secció a partir de la rebaixa de la rasant del túnel perquè compleixi amb els estàndards d'interoperabilitat que requereix el tercer fil.
Les actuacions al túnel són complexes. Al feu interior, a més de rebaixar la plataforma ferroviària fins a un metre, s'ha de renovar i impermeabilitzar la bòveda, reforçar la superfície amb formigó, instal·lar una nova catenària y els sistemes de seguretat i comunicacions, entre d'altres treballs. A l'exterior del túnel també s'instal·laran dipòsits de recollida de líquids, mantes antivibratòries i pantalles acústiques, tenint en compte l'entorn.
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va licitar aquestes actuacios a través d'ADIF. L'encarregada de dur a terme les obres és una Unió Temporal d'Empreses, formada per les companyies FCC Construcción y Contratas y Ventas (Convensa), les dues del grup FCC, tal com explicava el digital El Mercantil.
ADIF apunta a finals d'aquest any 2024
Aquestes obres d'adaptació del túnel de Roda de Berà, després de la seva licitació, haurien d'haver començat el novembre de 2023 i tenien un termini d'execució de tres mesos, segons indicava el Diari de Tarragona. No obstant, a juliol de 2024 les obres encara no han començat i ara ADIF apunta a l'últim trimestre d'aquest any, sense concretar més, encara que no ho confirma oficialment.
Notícies relacionadesUna data que es treballa és a finals de setembre i amb un termini de cinc mesos i mig, més alt al previst fins ara. Fonts d'ADIF insisteixen que la data inicial està "per definir" i "pendent de la confirmació oficial del pla d'obra". El que és segur és que les obres significaran una interrupció total del trànsit ferroviari que passa pel túnel de Roda de Berà, i per extensió, del tram entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona o Torredembarra. És a dir, es veuran afectades tant la circulació de mercaderies com la passatgers, amb els convois de Rodalies R-14, R-15, R-16 y R-17.
Sigui com sigui, la previsió més optimista si ADIF confirma l'inici de les obres de Roda de Berà al setembre, és tenir-les acabades el març de 2025, fet que no significa tenir el tercer fil instal·lat, sinó la plataforma preparada per a rebre'l. De complir-se això, la instal·lació del tercer fil al tram tarragoní començaria dotze anys després de la data posada per la ministra Ana Pastor en aquell prematur anunci. Això sí, ara amb una situació molt diferent, amb nous avenços i, sembla, que amb més probabilitats d'èxit.