El maquinista del tren d'O Porriño va rebre dos avisos perquè frenés

La caixa negra revela que el comboi circulava a 118 km/h en una via limitada a 30 per unes obres de manteniment

 

  / LAVANDEIRA JR

1
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ / MADRID

El contingut de la caixa negra del tren Celta Vigo-Porto que va descarrilar divendres passat a O Porriño ha confirmat les primeres sospites que la causa de l'accident va ser l'excés de velocitat. El comboi circulava a 118 km/h, quan, a l'haver entrat en una via secundària, havia d'haver-ho fet a un màxim de 30 km/h. La caixa també revela que el maquinista va rebre i va donar acusament de recepció de dos avisos perquè reduís la marxa.

En l'accident es van produir mig centenar de ferits i quatre morts, entre ells el maquinista, de nacionalitat portuguesa. El tren va sortir del carril en una via secundària a la qual havia accedit perquè uns operaris estaven fent tasques de manteniment a la via principal. Si en aquesta via es pot circular fins a 120 km/h, en la secundària la velocitat està limitada a 30.

Notícies relacionades

Des del primer moment, els investigadors van apuntar que el comboi circulava a molta més velocitat, tenint en compte l'estat en què va quedar el primer vagó. Se'n desconeixia, però, les causes. Amb l'anàlisi de la caixa s'ha pogut comprovar que els sistemes d'avís instal·lats a la infraestructura no van fallar.

“El maquinista va rebre, i va cursar recepció d'haver-los rebut (tocant un botó), dos avisos L1, que signifiquen necessitat de moderar la velocitat”, assenyala en un nota oficial el Tribunal Superior de Justícia de Galícia. La caixa negra s'ha obert al jutjat d'O Porriño amb la presència de representants de totes les parts implicades.