Els instituts escola es rebel·len contra l’ordre de fer classes totes les tardes
El calendari dicta que les pròrrogues concedides aquest curs a aquests centres per no reunificar l’horari de primària i secundària no es poden tornar a fer. La conselleria afirma que els horaris del curs vinent no s’han estudiat encara.
Tot i que sembla una pregunta senzilla –¿quin horari fa l’alumnat de secundària a Catalunya?–, les ambigüitats de l’ordre de calendari escolar fan impossible oferir una resposta única i precisa. I encara resulta més complicat preveure quin horari hi haurà el curs vinent. D’entrada, per a aquest exercici, el document oficial que regula els horaris permet per última vegada als instituts escola (centres públics que ofereixen des d’infantil 3 fins a 4t d’ESO) mantenir horaris no unificats entre etapes d’una manera "excepcional" i "amb la prèvia autorització de la direcció dels serveis territorials".
El text recull que aquesta mesura "no es pot prorrogar" més. Per tant, el curs vinent aquests centres hauran d’impartir classe cada tarda. Aquest canvi ha provocat malestar en els claustres de professors, que ja s’han començat a mobilitzar per mostrar el seu rebuig davant una mesura que no hauran de portar a terme els instituts ordinaris (els que imparteixen ESO i batxillerat).
Malgrat la claredat del document i es presumeix que per rebaixar la inquietud, el Departament d’Educació assegura que "de moment no hi ha canvis" i que tant el calendari com els horaris del curs vinent encara no s’han començat a treballar. "Si hi ha d’haver alguna modificació, s’acordarà amb la comunitat educativa", assenyalen fonts de la conselleria. El missatge no ha tranquil·litzat en absolut els instituts escola.
La reforma horària que recull l’ordre de calendari vigent, si finalment es duu a terme, implica canvis de pes. El cas és que la pròrroga permetia a la majoria d’instituts escola (120 actualment) tenir horaris diferents a primària i a secundària. A la pràctica, el canvi implica que l’ESO s’ha d’ajustar al mateix model horari que infantil i primària, cosa que significa introduir cinc tardes lectives a la setmana també a secundària. La majoria, fins ara, en feien dues o tres. El canvi suposa una "imposició" –el cert és que aquí no hi ha hagut cap debat– contra la qual una cinquantena de claustres ja s’han rebel·lat.
Malgrat que l’ordre de calendari vigent és del maig, el malestar va començar a arribar als centres al juliol, quan algunes direccions van rebre la comunicació que la moratòria que els permetia no fer totes les tardes a secundària acabava i que, a partir del curs 2026-2027, haurien d’unificar els horaris de primària i secundària. La mobilització, articulada a través de la Plataforma per la Jornada Intensiva, es va començar a forjar quan, en el primer claustre del setembre, les direccions van anunciar la mesura als professors.
Carta de 51 centres
El portaveu del col·lectiu, el professor Iñaki Talens, explica que 51centres educatius ja han escrit una primera carta a la conselleria per manifestar "el seu rebuig a la decisió unilateral d’implantar obligatòriament la jornada partida a tots els centres d’educació secundària que formen part del model d’institut escola". Es tracta de missives avalades pels consells escolars, que apel·len a l’autonomia de centre i en les quals els claustres assenyalen que la imposició de fer les cinc tardes és una mesura que "no respon a les necessitats reals dels centres educatius".
El consens entre els centres mobilitzats és clar: els instituts escola (que no tenen normativa pròpia, una de les seves reivindicacions) rebutgen que se’ls imposi un horari a secundària que no han de fer els instituts ordinaris (un 90% fan jornada intensiva).
"La nostra experiència ens mostra que les hores de la tarda a secundària són poc profitoses per a l’aprenentatge: l’alumnat arriba cansat, amb poca capacitat de concentració i amb una motivació molt més baixa que al matí. La capacitat cognitiva i el rendiment acadèmic són més alts en les franges matinals i aquesta organització partida acaba suposant menys eficàcia de la tasca educativa i més risc d’absentisme", apunta la carta, que també mostra una preocupació "profunda" per "la falta de coherència pedagògica i d’autonomia de centre".
La missiva prossegueix destacant que cada comunitat educativa té "la seva realitat i les seves necessitats específiques", i és "fonamental poder adaptar l’organització horària al projecte educatiu". "La imposició d’un únic model per a tots els instituts escola trenca aquest principi i crea una situació desigual entre centres de la mateixa localitat", insisteixen.
Notícies relacionadesLa realitat dels instituts escola és molt dispar. Així doncs, hi ha centres, per exemple, que tenen sisena hora a primària i no compten amb un edifici per a la secundària, de manera que en aquests casos es tindrà tot l’alumnat en espais reduïts en una franja horària més extensa. També s’hauran de coordinar tres horaris diferents (infantil, primària i secundària) amb els horaris del professorat i els (pocs) espais disponibles.
"Demanem que es respecti la nostra veu com a claustre, perquè som els professionals que treballem dia a dia amb l’alumnat i les famílies, i que es permeti mantenir l’horari del nostre institut escola. Creiem que és la millor opció tant des d’un punt de vista pedagògic com organitzatiu, i que només així podrem garantir un aprenentatge de qualitat, una comunitat educativa cohesionada i una escola pública que respongui de veritat a les necessitats socials", acaben dient els claustres.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La lupa Araujo i el Barça se separen
- Crisi per la gestió del temporal Vilaplana va acostar Mazón amb el seu cotxe fins al Palau el 29-O
- Meteorologia Catalunya tindrà un hivern càlid i amb pluges al litoral
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Funció pública Pujada salarial dels funcionaris: què ofereix el Govern, a quants treballadors afecta i quan es cobraria
- El Govern laborista calma els seus diputats amb ajudes a famílies pobres
- La Casa Blanca envia el secretari de Guerra a la República Dominicana
- França denunciarà AliExpress i Joom per les nines sexuals
- El Suprem francès confirma la condemna contra Sarkozy
