La ‘caixa negra’ dels cotxes millora la investigació dels accidents
El 30% dels automòbils implicats en sinistres a Catalunya ja disposen d’aquesta tecnologia. Una normativa de la UE obliga els fabricants, des de l’any passat, a incorporar aquests dispositius i facilitar les dades a la policia.
L’Event Data Recorder (EDR) o caixa negra dels vehicles ha revolucionat la investigació dels accidents de trànsit. El dispositiu registra les dades tècniques en els segons previs, durant i després d’un sinistre, de manera que els agents de Mossos d’Esquadra de la Divisió de Trànsit disposen de més informació a l’hora d’analitzar què ha passat.
Fa un any que la normativa de la Unió Europea obliga tots els fabricants a incorporar de sèrie als vehicles nous matriculats aquest EDR, tot i que ja s’aplicava des del 2022 en alguns models. Aquestes caixes negres registren dades tècniques com ara la velocitat, la intensitat de la frenada, si els ocupants portaven cinturó de seguretat, l’acceleració o la direcció del volant, entre d’altres, des dels 30 segons previs al sinistre fins als 5 posteriors. Tota aquesta informació es desa en aquestes caixes negres.
"Precisió"
La incorporació d’aquesta tecnologia ja es fa notar. Ho confirmen a EL PERIÓDICO els Mossos d’Esquadra encarregats d’investigació viària, que assenyalen que han notat un canvi substancial des que els vehicles disposen d’EDR. Així, els agents han guanyat en "precisió" per determinar les causes dels sinistres greus i mortals i han intensificat l’anàlisi d’aquests registres. Actualment, el 30% dels vehicles implicats en accidents ja disposen d’aquesta tecnologia.
En declaracions a aquest diari, l’inspector Francesc Parra, responsable de la Divisió d’Investigació Viària, i la subinspectora Mònica Carafí, cap de l’Àrea Central d’Investigació d’Accidents de Trànsit dels Mossos, remarquen la importància de comptar amb aquesta "informació extra i molt vàlida" per saber les causes dels sinistres.
Quan es produeix un sinistre amb vehicles que disposen de caixa negra, els Mossos reclamen les dades als fabricants per incorporar-les en els atestats i establir la responsabilitat de cada conductor implicat en l’accident. "Cada vegada tenim més eines per descobrir què ha passat en un accident", destaca l’inspector Parra. Ara com ara, la normativa no permet als investigadors demanar la informació registrada i desada per altres sistemes del vehicle, com ara les càmeres posteriors o els navegadors.
Com que els factors que intervenen en un accident de trànsit són nombrosos, els investigadors no segueixen sempre un mateix patró, tot i que en el 90% dels casos al darrere del sinistre hi ha el factor humà. Per establir-ne les causes, els agents disposen de diverses eines que els serveixen, d’una banda, per aconseguir dades objectives sobre el que ha passat a la carretera quan hi ha un accident greu o mortal i, de l’altra, per analitzar la informació obtinguda.
Proves objectives
La subinspectora Carafí remarca que la tecnologia els permet fer reconstruccions d’accidents amb una "base científica" per després presentar-les al jutjat corresponent, atès que cada sinistre té "una derivada moral i legal, que pot acabar en una acusació penal". Per això destaca la importància d’establir proves objectives de cara a la investigació.
Per recopilar dades, els Mossos fan servir la reconstrucció visual juntament amb eines com per exemple la fotogrametria, una tècnica que permet obtenir informació precisa d’objectes i terrenys a partir de fotografies, per crear models 2D i 3D mitjançant càlculs matemàtics. Els últims anys, la policia també ha incorporat drons per sobrevolar els llocs de l’accident, i a partir de les fotografies i vídeos que capten es pot establir la dinàmica d’un sinistre. De vegades s’utilitzen sistemes làser i estacions topogràfiques per mesurar.
Notícies relacionadesAmb la informació obtinguda s’estableixen simulacions virtuals en 3D que ajuden a recrear l’accident. Es fa amb un escàner làser per detallar la velocitat dels vehicles, les marques de pneumàtics de la frenada, el tipus de calçada, l’impacte i danys causats als cotxes o motos implicats així com el punt de vista de cada conductor. D’aquesta manera se sap l’evolució real de l’accident. Els Mossos assenyalen que per a aquestes investigacions "apliquem la física" per reconstruir els fets amb una alta fiabilitat.
Juntament amb les tasques de prevenció i gestió del trànsit, els Mossos de la Comissaria de Mobilitat també s’encarreguen de portar a terme aquestes investigacions de sinistres mortals i greus en coordinació amb la fiscalia especialitzada. La comissària Mónica Luis, cap de la Comissaria General de Mobilitat, recorda que els vehicles han canviat molt els últims anys per incorporar més tecnologia, de manera que ofereixen informació objectiva sobre l’accident i l’actuació del conductor, que la policia ha d’aconseguir amb "garanties jurídiques".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- Funció pública Pujada salarial dels funcionaris: què ofereix el Govern, a quants treballadors afecta i quan es cobraria
- Una altra nena de 4 anys, a l’uci Mor una nena de 6 anys després d’un tractament dental a València i la Generalitat ordena tancar la clínica
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
