Més d’una dècada transformant escoles a través de la cultura a Catalunya: una aliança que motiva alumnes i professorat

El programa Escoles Tàndem de la Fundació Catalunya La Pedrera impulsa aliances entre centres educatius i institucions culturals catalanes per millorar la qualitat educativa i la cohesió social

Més de 8.300 alumnes i 800 docents han participat en una experiència que uneix coneixement, emoció i creativitat

Uns nens interpreten El Trencanous

Uns nens interpreten El Trencanous / Cedida / Mario Wuzburger

4
Es llegeix en minuts
Pep Canals

Fa més de deu anys, la Fundació Catalunya La Pedrera va posar en marxa una idea: unir l’art i l’educació amb el propòsit de potenciar la innovació educativa i oferir més oportunitats a l’alumnat, independentment del seu context social. D’aquest concepte en va sorgir el programa Escoles Tàndem, un projecte que ja ha acompanyat 27 centres educatius i 22 institucions culturals de referència amb un objectiu clar: millorar les oportunitats d’aprenentatge de l’alumnat a través de la singularització dels centres educatius.

“Vam entendre que sumar esforços entre centres educatius i institucions culturals podia oferir a l’alumnat experiències més riques i significatives, que unissin coneixement, emoció i creativitat”, explica Lluís Farrés, director de ciència, educació i recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera, impulsora del programa.

Una aliança que transforma escoles i institucions culturals

El projecte estableix una col·laboració de tres anys en què les escoles participants s’associen amb una institució cultural —com el Teatre Nacional de Catalunya, el Museu Picasso, la Fundació Joan Miró, el Gran Teatre del Liceu o el Festival Temporada Alta, entre d’altres. Ara bé, el concepte no és fer un acompanyament de manera externa, sinó que totes les parts sumin sinergies i es transformin mútuament. “La transformació és doble: també les institucions culturals se’n beneficien i aprenen, connectant amb la realitat educativa, redescobrint la seva funció social i apropant-se a nous públics”, assenyala Farrés.

El model ha demostrat sobradament el seu impacte al llarg del temps. Segons les dades de la Fundació Catalunya La Pedrera, més de 8.300 alumnes i 800 docents han participat ja en el programa, i s’han registrat millores significatives en la motivació, l’assistència i el rendiment de l’alumnat, així com en la cohesió i participació del professorat.

Unes nenes de l'Escola La Sedeta, que col·labora amb el Teatre Lliure, pinten en una activitat del programa Escoles Tàndem /

Cedida

Cas d’èxit de l’Escola Ramon Llull de Barcelona: de l’aula a l’escenari

Algunes de les experiències del programa demostren com l’art pot transformar una comunitat. L’Escola Ramon Llull de Barcelona n’és un exemple. El centre educatiu, en la seva aliança amb el Teatre Nacional de Catalunya (TNC), va integrar les arts escèniques en el seu projecte. “El programa va permetre incorporar el llenguatge escènic com a eina pedagògica en el dia a dia de l’aula”, explica Sònia Camacho, responsable del programa educatiu i social del Teatre Nacional de Catalunya. “El resultat va ser un aprenentatge més vivencial i significatiu, que va afavorir el desenvolupament de les competències lingüístiques, socials i personals de l’alumnat”.

Per a Eva Antequera, professora i cap d’estudis durant la implementació del programa, el canvi va ser profund: “Ha enfortit el treball en equip, consolidat una línia pedagògica compartida i augmentat la motivació tant del professorat com de l’alumnat. Avui l’escola és més cohesionada, creativa i oberta al seu entorn”.

L’impacte ha anat més enllà de la motivació. L’Escola Ramon Llull ha experimentat un augment en la matrícula, transformant-se en una escola que reflecteix la diversitat i la realitat del seu barri, i que avui és altament valorada per les famílies, un exemple de com la innovació metodològica i la cultura poden revertir dinàmiques de desigualtat educativa.

L’òpera arriba a les aules de Manresa

Escoles Tàndem continua creixent i aquest curs s’ha incorporat al programa l’Escola Oms i de Prat de Manresa, que ha iniciat una aliança amb el Gran Teatre del Liceu. L’objectiu: apropar l’òpera i les arts escèniques a tot l’alumnat. “La col·laboració suposa una oportunitat perquè l’alumnat i el professorat visquin la música i l’òpera com a llenguatges que inspiren, cohesionen i obren noves formes d’aprenentatge compartit”, destaca Jordina Oriols, respo

Durant els pròxims tres anys, l’escola i el Liceu treballaran conjuntament per integrar la música en el projecte educatiu del centre. “L’art ajuda els infants a trobar la seva veu i a construir confiança”, afegeix Gemma Vilaseca, directora del centre. “Ens permet avançar cap a una educació més creativa, inclusiva i centrada en les persones”.

Una exposició amb alumnes de l'Escola Pau Sans, que col·labora amb la Fundació Joan Miró /

Cedida

Un model d’innovació amb impacte real

Notícies relacionades

Els resultats d’Escoles Tàndem són palpables: centres amb més demanda, professorat més motivat, alumnat més participatiu i una comunitat educativa més cohesionada. A més, les aliances no es trenquen en finalitzar el cicle, sinó que es mantenen vives. Alguns centres, com l’Escola Poblenou o l’Escola Pau Sans, continuen col·laborant anys després amb les seves institucions de referència. “El projecte no és una intervenció puntual, sinó una aposta per la transformació global i sostinguda dels centres educatius”, resumeix Farrés.

Al llarg de la seva trajectòria, Escoles Tàndem ha demostrat que l’art i l’educació, quan van de la mà, generen un impacte durador en l’aprenentatge, l’equitat i la cohesió social.