Educació fixa 10 estratègies contra l’abandonament escolar
El full de ruta presentat per la conselleria recull més orientació, itineraris més flexibles i repesca dels que deixen els estudis.
Anunciat com una "estratègia de país" –tot i que a la presentació, ahir a Vilafranca del Penedès, no hi va acudir ni el president Salvador Illa ni la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó–, el Govern va publicar el pla d’acció per a la reducció de l’abandonament escolar prematur, amb l’objectiu, segons van assenyalar, en cas d’"augmentar el nivell de qualificació de la població", "assegurar trajectòries educatives exitoses" i "millorar els resultats educatius en els estudis de secundària obligatòria i postobligatòria". Un pla que han organitzat en 10 "estratègies", que van des del treball en xarxa amb altres administracions fins a la prevenció i seguiment de l’absentisme.
El pla parteix del convenciment que l’abandonament escolar prematur és un fenomen multifactorial, amb més incidència en nois que en noies, i té un objectiu: reduir el nombre d’alumnes que no continua estudiant a l’acabar l’ESO (amb el títol o sense). Les persones en aquesta situació han disminuït els últims anys, però la xifra continua sent molt alta: un 13,7% de la població, força per sobre de la mitjana europea, que se situa en el 9,3%, i també de les recomanacions del Consell de la Unió Europea, que assenyala que s’ha de situar per sota del 9%.
"Front comú"
Notícies relacionadesLa primera de les estratègies del pla i la més important, segons van explicar en la presentació, és el treball en xarxa per fer "front comú" davant el fenomen. "S’ha d’establir un sistema de seguiment per donar suport als alumnes en risc d’abandonament a partir d’una més bona col·laboració entre les administracions", apunta el pla, partint del convenciment que els ajuntaments són els que coneixen més bé la realitat dels veïns i hi tenen un accés més directe. Entre les accions vinculades a aquesta primera estratègia hi ha el disseny del pla local de prevenció de l’abandonament escolar prematur. Altres estratègies inclouen l’"orientació educativa" i la inclusió de la perspectiva de gènere interseccional. Un punt important és la flexibilització en les trajectòries, amb l’ampliació de l’oferta de programes de formació i inserció (PFI) i itineraris formatius específics (IFE).
En paral·lel al pla general, la conselleria va presentar els resultats del projecte Reconnect-ES. Durant el curs passat, els educadors socials van contactar telefònicament amb joves que havien abandonat els estudis durant el curs i, a través de l’orientació, van aconseguir reinserir-ne molts. Així, de 8.941 joves contactats, un 15,28% es van reincorporar al sistema educatiu, fet que és un total de 1.366 alumnes.
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- Barcelona, protagonista Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN
- Gest després de la ruptura El Govern central desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra
