Ramaderia
El primer focus de dermatosi nodular a Espanya obliga a sacrificar 123 vaques a Empúries i a dur a terme controls a 800 explotacions
El sindicat Unió de Pagesos ha donat aquesta informació en un comunicat
Aquesta malaltia és de sacrifici obligatori i no afecta els humans

Imagen de archivo de unas vacas con dermatosis nodular contagiosa /
El focus de dermatosi nodular contagiosa, una malaltia contagiosa causada per un virus que afecta els animals del sector boví, que s’ha detectat en una explotació de Castelló d’Empúries obliga a sacrificar 123 animals d’aquesta granja i a dur a terme controls a 800 explotacions ubicades en un radi de 50 quilòmetres.
Així ho ha explicat aquest dissabte el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, que ha detallat les mesures que es prendran arran de la detecció del cas. «Hem reaccionat de manera ràpida després de la detecció del cas ahir a les cinc de la tarda i hem procedit a l’erradicació, tal com estableix la legislació». En primer lloc, se sacrificaran tots els animals d’aquesta granja a través de la incineració i es destruiran els cadàvers i productes, com els canals, la llet, les pells, el fem i el pinso. Seguidament, es procedirà a la neteja, desinfecció i desinsectació de les instal·lacions i vehicles, i, finalment, hi haurà un control estricte d’entrades i sortides de persones, vehicles i materials de 50 quilòmetres, i «s’ha vist que el virus ha fet un salt de més de 100 quilòmetres».
D’altra banda, també s’aplicaran zones de restricció en ràdios de 20 i 50 quilòmetres, que afecten fins a 800 explotacions bovines. En un radi de 20 quilòmetres es duran a terme inspeccions a totes les granges i en un radi de 50 s’establirà una zona de vigilància. En qualsevol cas, en aquestes explotacions es restringirà el moviment dels animals, excepte per portar-los a l’escorxador. També es faran controls clínics sistemàtics i hi haurà la possibilitat de vacunació d’emergència si el risc de difusió és elevat.
Aquestes mesures estaran vigents per un període d’aproximadament un mes i mig, i si no es detecta cap nou cas, es podrà tornar a la normalitat. Ordeig també ha detallat que s’indemnitzarà els agricultors afectats.
Limitació a les exportacions fora de la Unió Europea
Una de les conseqüències directes d’aquestes mesures és que Espanya no podrà exportar animals vius del sector boví fora de la Unió Europea, ja que al país hi ha un focus de la malaltia, tal com es farà constar en els certificats corresponents. El Govern català ja s’ha posat en contacte amb el Ministeri d’Agricultura per aplicar les mesures corresponents. Aquestes limitacions d’exportació estan subjectes a convenis específics amb països tercers una vegada hagin transcorregut els 45 dies de vigilància i d’aplicació de mesures de vigilància i restricció.
Aquest és el primer cas detectat a l’Estat espanyol després que a França ja s’hagin notificat 67 focus, i a Itàlia, 47.
No es transmet a les persones ni a altres animals
Notícies relacionadesAquesta malaltia afecta el bestiar boví, però no es transmet a les persones ni a altres animals, ni per contagi ni a través del consum dels seus productes o derivats. El contagi pot ser molt ràpid, però es produeix només per contacte directe entre animals i, de manera indirecta i molt eficaç, per mosques, paparres i tàvecs, que poden propagar la malaltia a explotacions pròximes.
La propagació a grans distàncies acostuma a estar associada al moviment o comerç d’animals. En canvi, les transmissions més locals es poden explicar més per l’acció dels vectors, contactes directes o indirectes entre animals, etc.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La Generalitat es querella contra Pàmies per la ‘teràpia del lleixiu’
- Polèmica TV3 retarda l’emissió de ‘Bestial’, el programa de Bibiana Ballbè, després de la pluja de crítiques
-
Ofert per
- El conflicte del Pròxim Orient Israel excarcera i deporta els quatre primers membres de la Flotilla
- El sistema energètic La falta de control de tensió va originar la gran apagada, segons l’informe europeu
- El cas més insòlit de fallida: va guanyar un sorteig de milers d’euros a la setmana i ara està arruïnat
- DGT Aquesta és la pregunta més fallada de l'examen teòric del carnet de conduir
- Canvis demogràfics L’Espanya sense nens: 460 pobles es queden sense menors en edat escolar
- Opinió 25 anys i un dia
- Gira de comiat El primer gran concert de Sabina a Barcelona va estar a punt de suspendre’s: «Va ser un dia sinistre»