el PLA de l’aeròdrom barceloní

La UE avisa que l’ampliació del Prat ha de protegir l’espai natural

La Comissió Europea emet el primer posicionament formal per escrit des que el president Illa va anunciar el projecte per a l’aeroport el juny passat. No s’oposa, però seguirà de prop que es compleixin els requisits ambientals.

Imagen de la Laguna de la Ricarda que se verá afectada por la ampliación del aeropuerto de Barcelona.

Imagen de la Laguna de la Ricarda que se verá afectada por la ampliación del aeropuerto de Barcelona. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

L’ampliació de l’aeroport de Barcelona impulsada pel Govern de Salvador Illa és des del juny un projecte definit, amb calendari i amb el finançament necessari per portar-se a terme, però ara com ara continua tenint al davant diversos obstacles que impedeixen donar per fet que serà una realitat. El principal és que la Unió Europea ha de validar el projecte des del punt de vista ambiental, atès que afecta dues zones sensibles del delta del Llobregat. Ara, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la Comissió Europea ha emès el primer posicionament formal per escrit sobre la qüestió del qual es poden extreure dues conclusions: d’entrada no s’oposa a l’ampliació, però adverteix que seguirà de prop si compleix els requisits ambientals.

L’escrit de la Comissió porta la signatura de la comissària de Medi Ambient, Jessika Roswall, que s’ha pronunciat a instàncies d’ERC, partit opositor a l’ampliació de l’aeroport que a l’estiu va registrar un escrit al Parlament Europeu en què denunciava els "danys ecològics irreversibles" que podria comportar el projecte. Roswall exposa en la resposta als republicans que "qualsevol pla o projecte que pugui tenir un efecte significatiu en un lloc de la xarxa Natura 2000" –una xarxa ecològica europea d’àrees de biodiversitat– s’ha de sotmetre a una "avaluació adequada" sobre les repercussions que podria tenir en la "conservació" de l’espai natural afectat. En aquesta avaluació, la comissària recorda que les "autoritats nacionals competents" s’hauran d’assegurar que l’ampliació "no causi perjudici a la integritat del lloc en qüestió".

Fonts d’ERC consultades per EL PERIÓDICO celebren el posicionament Roswall perquè interpreten que deixa clar que "la garantia de protecció al medi ambient ha d’anar al davant de tot". "És un missatge contundent contra la proposta d’ampliació", afegeixen les mateixes fonts. Esquerra és una formació partidària d’introduir canvis a l’aeròdrom, però s’oposa a allargar les pistes.

Expedient obert

En el mateix escrit, la Comissió Europea envia una segona advertència per tenir en compte. Recorda que en aquesta mateixa zona on es vol ampliar l’aeroport les autoritats espanyoles encara han de solucionar un "procediment d’infracció en curs" que es va obrir per "la protecció inadequada del lloc Natura 2000 delta del Llobregat". Es refereix al fet que el 2021 la Comissió va obrir un expedient a Espanya per l’impacte negatiu d’un projecte anterior –una altra ampliació de l’aeroport de Barcelona– que va afectar la mateixa zona natural protegida.

És un expedient que obliga les autoritats espanyoles a solucionar el deteriorament provocat a la zona i que, fins que no es tanqui, no es pot executar cap altre projecte al mateix lloc. En cas que no es compleixi, Europa podria fer arribar a Espanya un dictamen motivat, que podria desembocar en una sanció. No obstant, fonts de la Generalitat asseguren que treballen en els deures pendents exigits per la Comissió perquè s’arxivi l’assumpte.

Notícies relacionades

Si l’exposició de Roswall acabés aquí, seria un motiu d’alegria rotunda per als opositors a l’ampliació de l’aeroport. Tanmateix, la comissària també obre la porta que el projecte continuï endavant malgrat el seu impacte mediambiental. Així, esgrimeix que si l’avaluació ambiental del projecte fos "negativa" i no hi hagués alternatives sobre la taula, es podria continuar endavant sempre que es justifiquessin "raons imperioses d’interès públic de primer ordre, incloses raons d’índole social o econòmica". Això sí, avisa que s’haurien de prendre "totes les mesures compensatòries que siguin necessàries per garantir que la coherència global de [la Xarxa] Natura 2000 quedi protegida". És a dir, es permetria afectar la zona protegida sempre que es compensés aquest deteriorament fent créixer la zona natural cap a una altra banda.

L’escrit de la UE és, per tant, un marc de referència del qual haurà d’estar pendent la Generalitat i Aena, però encara no és un posicionament definitiu. La mateixa comissària Roswall admet que és aviat per "prejutjar els resultats" de l’impacte ambiental. El projecte d’ampliació presentat pel president Illa afecta 27 hectàrees protegides, entre les quals hi ha una part de la llacuna de la Ricarda que és a l’extrem nord de les pistes. Això sí, ho fa menys que el projecte inicial que Aena, l’operador de l’aeroport, va presentar quatre anys enrere. Per vèncer les reticències, Illa sempre ha proclamat que tot el projecte seguirà els "màxims requisits ambientals".