La contaminació que més afecta els nens és l’acústica
Els científics demanen crear zones de baixes emissions als entorns escolars. La mesura permetria controlar tant el soroll com la qualitat de l’aire.

Com que són més baixets, estan més en contacte amb els contaminants més pesats produïts pel trànsit rodat, més a prop de terra. Tenen més dificultat per expel·lir les substàncies tòxiques (fins als 5 o 6 anys els pulmons no estan formats del tot) i inhalen més contaminant per unitat de pes corporal, a més de tenir un comportament social que els fa passar més temps a l’exterior que els adults (al pati de l’escola, fent esport o al parc). Aquestes són algunes de les "característiques especials" per les quals els nens són més susceptibles a la mala qualitat de l’aire, també per la seva immaduresa (encara no tenen el sistema immunitari totalment desenvolupat), i que fan urgent posar el focus en la contaminació dels cotxes als entorns escolars, assignatura pendent en no poques ciutats.
Així ho van explicar –amb infinitat de xifres i estudis–ahir en una sessió informativa organitzada per Science Media Centre España Julio Díaz, professor d’investigació de l’Institut de Salut Carles III, i Cristina Linares, investigadora científica del mateix centre; els dos coordinadors científics de l’Observatori de Salut i Canvi Climàtic (OSCC) i codirectors de la Unitat de Canvi Climàtic, Salut i Medi Ambient Urbà a l’Escola Nacional de Sanitat (ENS). "Igual que Salut ara està en la lluita contra el tabac, hi hauria d’haver una normativa específica sobre la contaminació en els entorns escolars", va considerar Linares, que va recomanar a les famílies que estiguin informades dels nivells de qualitat de l’aire de l’entorn escolar, denunciar-ho, queixar-se i demanar zones de baixes emissions al voltant de les escoles i escoles bressol, una mesura que, van insistir, està demostrat que funciona.
"Hi ha autèntics pics de contaminació al voltant de les escoles a les hores d’entrada i sortida a causa dels que van a buscar els nens i no tanquen el cotxe", van denunciar els investigadors, que remarcaven una dada bastant desconeguda: el contaminant que més influeix en la salut infantil és el soroll (el 75% és provocat pel trànsit rodat). "El soroll és una agressió que pateix el nostre cos, que, davant aquesta agressió, el que fa és intentar repel·lir-la augmentant la tensió arterial, l’aportació de glucosa, el cortisol, l’adrenalina... I aquest excés de cortisol es va acumulant", va afegir Díaz.
Notícies relacionadesEstrès
L’investigador va citar un estudi que es va fer amb dos bessons. Un dormia en una habitació amb soroll i l’altre en una de silenciosa. L’endemà se’ls va mesurar el nivell de cortisol i era molt superior en el que dormia a l’habitació sorollosa. "És una reacció d’estrès", va precisar Díaz, que va insistir que les associacions de famílies haurien de demanar que limitin el trànsit als voltants de les escoles. "La calor afecta, però no és el més important. Això no vol dir que no s’hagin de climatitzar les aules, però el focus cal posar-lo en reduir el trànsit", va remarcar l’expert, que ho té clar: quan es limita el nombre de vehicles, la salut millora, i la millor defensa contra el soroll és la distància.
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Odissea blaugrana "És desesperant com ens tracten"
- Món del cor Les Mamarazzis tindran programa en català a La 2
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- QUATRE ANYS DESAPAREGUT La mare que va llençar a les escombraries el cadàver del seu fill discapacitat patia un «deliri místic»