L’oposició acusa de "deixadesa" el Govern i l’insta a "fer els deures"

Els dos socis de l’Executiu, juntament amb Junts i la CUP, responsabilitzen el PSC de la nova escalada d’incidències a les vies catalanes.

L’oposició acusa de "deixadesa" el Govern i l’insta a "fer els deures"
2
Es llegeix en minuts
Gisela Boada
Gisela Boada

Redactora

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

L’inici del curs polític a Catalunya va coincidir amb una nova jornada d’incidències en Rodalies, després d’un cap de setmana de caos generalitzat. Els partits van aprofitar per reprendre les crítiques al Govern per la gestió dels trens, un dels principals maldecaps del president Salvador Illa des que va arribar a Palau.

Abans de les vacances d’estiu, en el ple monogràfic d’infraestructures, el Parlament ja va reprovar el Govern per la "mala gestió" de Rodalies i es va posar d’acord a considerar que no hi ha hagut un "canvi d’actitud" sobre el servei ferroviari, malgrat la petició de cessament de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, per aquesta mateixa qüestió al març, set mesos després de l’inici de la legislatura. La petició de destitució va tenir el suport de Junts, PP, Vox, CUP i Aliança Catalana, així com amb l’abstenció necessària d’ERC, part del bloc d’investidura, juntament amb els Comuns, que també van deixar caure Illa amb l’última reprovació a l’Executiu per aquest tema.

Ahir, els dos socis de Govern, juntament amb Junts i la CUP, van coincidir a responsabilitzar el PSC de la nova escalada d’incidències als trens. Mentre els partits independentistes assenyalen Madrid, els Comuns i els populars apunten a la Generalitat. Tots coincideixen, però, en un mateix diagnòstic: l’Executiu no ha fet els deures, sigui per una gestió deficient o per no exigir a Pedro Sánchez més inversió en el sistema ferroviari.

Notícies relacionades

El PSC, per la seva banda, va demanar una vegada més "disculpes" als usuaris, tot i que va tornar a insistir que "es treballa per reparar aquestes dificultats fent grans inversions i impulsant canvis estructurals del sistema ferroviari", tal com va defensar la portaveu dels socialistes catalans, Lluïsa Moret. Tant els republicans com els postconvergents consideren que el problema d’aquest caos als trens respon a la mateixa qüestió: la falta històrica d’inversió i manteniment a Rodalies per part de l’Estat. Per això, fonts d’ERC consideren que la manera de "corregir" aquest dèficit és "accelerar" la gestió dels trens des de Catalunya mitjançant el traspàs que van pactar amb els socialistes. "Fa falta accelerar-lo perquè la gent no es mereix i no aguanta aquest servei tan deficient", van reblar.

A Junts van apuntar a la mateixa solució, tot i que van considerar que aquesta transferència ha de ser "real" i controlada 100% per la Generalitat i no amb l’empresa mixta que ha pactat Esquerra, que consideren una "filial" de Renfe, atès que el 50,1% de les seves accions són seves enfront del 49,9% del Govern. La portaveu del grup parlamentari de Junts, Mònica Sales, va acusar l’Executiu de "deixadesa" de funcions: "Se n’ha anat de vacances i el caos de Rodalies no cessa ni un dia", va deixar anar, després de lamentar que Illa no "reconeix" la falta d’inversió ni "treballa" per a un traspàs integral dels trens. El diputat de la CUP, Dani Cornellà, va considerar el traspàs pactat amb ERC una "estafa", i els Comuns afegien que el Govern "comença el curs amb tots els deures per fer a Rodalies i regionals".