Catalunya llança un programa de ‘mentories feministes’

La iniciativa vol aparellar 25 investigadores júnior amb professionals sènior

Catalunya llança un programa de ‘mentories feministes’
2
Es llegeix en minuts
V. R.

Amb l’objectiu de "transformar la cultura científica" des d’una mirada més inclusiva, Catalunya posarà en marxa un ambiciós programa pilot de "mentories feministes" per impulsar la carrera de dones científiques dins de l’ecosistema d’investigació. El programa es posarà en marxa el curs vinent, a partir del setembre del 2025 i fins al maig del 2026, per "impulsar el lideratge femení en entorns científics encara marcadament masculinitzats", donar eines per millorar la conciliació entre la vida professional i personal, ajudar a combatre l’anomenada síndrome de la impostora de les investigadores i "prevenir dinàmiques com l’assetjament sexual i per raó de sexe" en espais científics i acadèmics.

El programa serà gratuït i estarà dirigit a totes les dones i persones no binàries vinculades a la xarxa de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA), incloses investigadores, tècniques, gestores, personal administratiu, gerents i directores.

En la primera edició d’aquesta iniciativa es planteja la creació d’entre 20 i 25 parelles formades per científiques de perfil sènior i professionals júnior. A diferència d’altres programes centrats en el desenvolupament de competències científiques, l’objectiu d’aquest projecte és que les mentores, a partir de la seva experiència, actuïn com a "guies estratègiques" en la presa de decisions professionals i el desenvolupament de la carrera, més enllà de l’assessorament tècnic o científic. Tot això amb l’objectiu d’"enfortir les xarxes de confiança i sororitat" entre les dones científiques, "trencar l’aïllament professional" i "reforçar l’empoderament personal i col·lectiu".

La mentorització anirà acompanyada d’una sèrie de tallers vivencials i formatius, amb enfocament en lideratge feminista, en què s’abordaran qüestions com la detecció de violències en l’àmbit acadèmic, eines per fer front a la síndrome de la impostora, pràctiques per promoure la conciliació entre la vida professional i laboral i claus per fomentar la sostenibilitat emocional i evitar el burn out, així com dinàmiques per a la "construcció de xarxes transformadores". Segons reflecteix la convocatòria d’aquesta primera edició, també es treballarà activament per aparellar persones que vulguin aprendre català amb científiques catalanoparlants perquè aquesta iniciativa també serveixi com a intercanvi lingüístic.

Criteris de participació

Notícies relacionades

Els criteris per participar en aquest programa pilot es divideixen en dues categories. En l’àmbit de les mentores es busquen professionals en posicions més sèniors i establertes en una posició acadèmica.

En el cas de les persones que vulguin ser mentoritzades, el programa està obert a totes aquelles professionals que es trobin en les etapes inicials de la seva carrera, ja sigui com a doctorandes, investigadores júnior o bé personal de gestió i administració. En els dos casos, es demana que les científiques mantinguin durant un any una vinculació amb una institució de la xarxa de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA) i que es comprometin a reunir-se entre tres i sis vegades a l’any.

Temes:

Estudi Dones