Mobilitat
Rodalies demana nervis d’acer per ser gestor d’incidències
Renfe va convocar per primera vegada places específiques per a operadors del Centre de Gestió, punt neuràlgic de la presa de decisions urgents per poder reconduir avaries i retards. Els candidats es van examinar dissabte passat.

Les bases de la primera convocatòria en la història de Renfe per accedir al lloc d’operador del Centre de Gestió de Rodalies demanen als aspirants "tolerància a l’estrès i flexibilitat", considerades "condicions necessàries per al correcte acompliment del treball". Una advertència que no va espantar la Raquel, de 30 anys, ni l’Óscar, de 28, dos dels 48 aspirants que dissabte passat es van presentar als exàmens.
El d’operador en el Centre de Gestió és un lloc clau al cor de Rodalies, situat a l’estació del Clot de Barcelona, ja que és on es controla la circulació de tots els trens en cada moment. Aquest perfil s’encarrega de realitzar funcions essencials per a la gestió d’incidències i operacions. Si alguna cosa passa, l’operador ha de ser ràpid en la comunicació amb el maquinista i en les seves respostes per minimitzar en la mesura possible les repercussions en els usuaris.
Un dels aspectes crítics és mantenir el pla diari de circulació de trens "amb criteris de qualitat i servei", tal com especifica la convocatòria, quan la xarxa de Rodalies experimenta incidències cada dia a causa d’una infraestructura i uns trens que requereixen una modernització. Les inversions estan en curs, però fins que no es vagin completant, als futurs aspirants els esperen una infinitat de jornades en què gestionar molts problemes.
Una "friquitren"
La Raquel s’autodenomina una "friquitren", cosa que explicaria la seva determinació per entrar al Centre d’Operacions fins i tot sabent a què s’enfronta. Li ve de família: el seu avi treballava als tallers, el seu pare a les oficines i la seva parella també forma part del món ferroviari. Ella va començar als 18 anys, primer assistint a persones amb mobilitat reduïda en estacions, després en un lloc vinculat al tràfic de mercaderies, més tard en trànsit internacional i, finalment, en l’àrea de manteniment d’estacions. Ara vol estar al cor. "El transport mou persones i no s’ha de perdre el coco", afirma, per afegir: "Sé per on em poden venir els trets, conec tots els llocs, les regulacions, sé què passa quan hi ha un tipus de circulació, cal tenir moltes variables en compte i entendre-les per resoldre les incidències per tirar endavant".
Fins ara, Renfe no havia definit un perfil específic per a aquest lloc, al qual només podia accedir personal intern procedent d’altres àrees, després de rebre una formació. Aquesta fórmula ha generat una alta rotació i ha dificultat l’estabilitat en el Centre de Gestió de Rodalies, en una posició en què també coincideixen jubilacions i on resulta clau comptar amb professionals amb experiència i coneixement acumulat. Aquesta vegada, la companyia va obrir una convocatòria per realitzar una selecció que permeti la professionalització d’aquesta figura, i en la qual exigeix tenir el títol d’FP de Grau Superior en Transport i Logística, fet que a la pràctica també ha reduït el nombre d’aspirants a les proves.
"Entrar i aprendre al màxim"
Notícies relacionadesL’Óscar procedeix d’una empresa de transport de mercaderies per carretera, on el van fitxar mentre feia les seves pràctiques. Després de vuit anys, ha arribat a cap de trànsit. Va veure per LinkedIn la convocatòria i no ho va dubtar. "Renfe és una empresa gran. La meva idea és entrar-hi i aprendre al màxim. Això de l’estrès és habitual en el meu dia a dia: gestiono les càrregues, els canvis dels clients, he de confirmar que arriben a temps i resoldre les incidències que sempre surten per tots costats", explica.
Si passen la prova de coneixement i els psicotècnics, que mesuren la velocitat de resposta i la congruència alhora, a la Raquel i l’Óscar només els quedarà l’entrevista. En cas de superar l’última fase, la incorporació serà gairebé immediata: els 22 finalment seleccionats començaran ja a l’agost, primer amb un contracte de pràctiques, i rebran dos mesos de formació. Si tot va bé, continuaran amb un altre de caràcter indefinit i un salari aproximat de 35.200 euros anuals.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Homenatge a la resistència femenina VÍDEO | Montserrat Fontané, la cuinera que va encendre el foc dels Roca: "Joan em va dir: 'Jo vull ser cuiner, però no fer la teva cuina"
- Entrevista Berni Álvarez, conseller d'Esports: "Estem orgullosos de poder dir que a Girona, a la Costa Brava, i a Catalunya es farà la millor Ryder de la història"
- El tauler polític Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Barcelona, protagonista Aistech Space rep 22,5 milions per vigilar la Terra
- TELEVISIÓ I MAS Ningú al volant