La pressió policial desplaça els carteristes del metro a Rodalies
Els furts al metro s’han reduït un 4,6% durant l’últim any, mentre que a la xarxa de trens es detecta un increment del 7,4% durant el mateix període. La majoria de furts i robatoris es concentren a la ciutat de Barcelona.

Els reiterats dispositius policials contra la multireincidència que porten a terme els Mossos d’Esquadra ha tingut un "efecte diàspora" entre els carteristes. Un gruix de delinqüents que operaven al metro s’han desplaçat als trens de Rodalies, com demostra el creixement que han experimentat els furts registrats en aquest transport al llarg de l’any passat.
Els furts al metro van disminuir un 4,6% durant l’últim any, mentre que els robatoris amb violència van tenir una caiguda encara més significativa, del 16%, en comparació amb el 2023. No obstant, aquesta tendència contrasta amb l’augment del 7,4% dels furts a Rodalies en el mateix període. Malgrat aquest increment, els robatoris amb violència i intimidació als trens que donen servei a l’àrea metropolitana de Barcelona també han descendit: en aquest cas, un 9%.
En termes absoluts, les dades facilitades per la policia indiquen que el 2024 hi va haver 5.468 furts en trens i estacions de Rodalies, davant els 5.090 del 2023. Quant als robatoris amb violència, es van comptabilitzar 270 denúncies, una xifra inferior a les 297 de l’any anterior. Entre el gener i el febrer, els Mossos d’Esquadra han reportat 673 furts i 42 robatoris amb violència.
Considerant el total de delictes, el 2024 es van produir 8.573 incidents en trens i estacions de Rodalies, cosa que representa un descens del 3,2% respecte als 8.852 casos comptabilitzats el 2023. Durant els dos primers mesos del 2025 es van registrar 1.124 denúncies, cosa que indica que la tendència a la baixa es manté.
Els furts, els danys i les lesions són els delictes més habituals, segons les dades del Departament d’Interior, seguits dels robatoris amb violència i, a més distància, els delictes contra l’ordre públic, com alteracions que afecten el viatge d’altres passatgers.
La majoria dels furts i robatoris a Rodalies l’any passat es van concentrar a Barcelona, que va acumular el 41% dels casos. El segueixen el Prat de Llobregat (4%), Sitges (3,6%) i Montcada i Reixac (3%). Aquesta última zona va ser escenari d’una activa banda especialitzada en el robatori de coure fa uns mesos que va afectar especialment l’estació de Montcada Bifurcació.
Quant als dos primers mesos d’aquest 2025, gran part de les denúncies continuen concentrant-se a Barcelona, seguida de Granollers i l’Hospitalet de Llobregat.
Més agents i vigilants
Malgrat el descens general en el nombre de delictes registrats, els responsables de Rodalies i els Mossos d’Esquadra han detectat que la percepció d’inseguretat entre els usuaris es manté. Per això, a principis d’aquest any, el Govern va aprovar un pla de mesures urgents que inclou augmentar la presència policial i de vigilants de seguretat a les estacions, així com la instal·lació de càmeres amb intel·ligència artificial capaces d’identificar sospitosos reincidents.
Aquest sistema de videovigilància s’implementarà inicialment a les estacions de Sants, Girona i La Sagrera quan aquesta última entri en funcionament. A més, Rodalies planeja ampliar la plantilla de seguretat en un 5% durant els pròxims dos anys i adquirirà drons per vigilar tant les instal·lacions com els tallers on s’emmagatzemen els trens, amb l’objectiu de combatre l’acció de grafiters.
Evitar atropellaments
Fins al 2026 es portaran a terme un total de 29 projectes de tancament perimetral en zones conflictives amb l’objectiu d’impedir l’accés no autoritzat a les instal·lacions. En el marc d’aquest pla també s’inclouen mesures específiques per prevenir atropellaments en el pas a nivell de Montcada i Reixac, com un augment de la vigilància, millores en la senyalització i campanyes de sensibilització.
L’acord va ser firmat pel Departament de Territori, Renfe, Adif i els Mossos d’Esquadra, i les accions en matèria de seguretat s’han anat implementant des del mes de gener passat. A més, la Generalitat també compta amb un grup de treball especialitzat sobre seguretat ciutadana que es reuneix trimestralment per proposar millores específiques en la vigilància del transport ferroviari.
En aquestes reunions, els Mossos presenten informes detallats sobre els delictes comesos en estacions i trens, les zones amb més nombre de denúncies, els punts afectats per grafiters i els atestats relacionats amb atropellaments mortals.
Des de fa un any, els Mossos d’Esquadra han reforçat el pla de prevenció de robatoris de coure a la xarxa ferroviària mitjançant un augment del patrullatge. L’incident més greu va tenir lloc el 12 de maig del 2024, coincidint amb les eleccions a la Generalitat, quan un robatori de material a les instal·lacions de Montcada Bifurcació va afectar tota la xarxa de Rodalies amb destí a Barcelona. Més de 10.000 usuaris van resultar afectats i la investigació policial va acabar amb la detenció de quatre persones.
Tot i que els agents ja realitzaven patrullatges preventius abans d’aquest succés, en els últims mesos han intensificat la tasca d’intel·ligència per identificar els punts on se sostreia més coure, així com les ferralleries que compraven el material robat. Així mateix, les forces policials adverteixen aquests comerços que incorren en un delicte de receptació a l’adquirir productes procedents del robatori.
Notícies relacionadesMés enllà del patrullatge específic contra el robatori de coure, els Mossos han incrementat la seva presència en estacions i places pròximes per combatre la multireincidència, especialment en els punts amb més activitat de carteristes. A més, aquests dispositius treballen per perseguir altres delictes i "conductes i activitats antisocials, molestes i incíviques" que són sancionades.
Així mateix, els Mossos també realitzen un patrullatge específic dins del Programa Operatiu Específic Antiterrorista, ja que les estacions ferroviàries són considerats punts clau en la prevenció de possibles atacs terroristes. Per aquesta raó, les estacions més freqüentades compten amb presència permanent d’unitats especialitzades en seguretat i ordre públic.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Els experts han parlat: els trucs perquè els mosquits no et maregin durant la nit i puguis dormir
- Comunicació a la premsa Sémper anuncia que li han detectat "un tumor cancerigen" en "fase primigènia"
- Comissió bilateral Estat-Generalitat Les claus del nou finançament de Catalunya: un model amb 10 pilars i diverses incògnites
- Comissió bilateral Estat-Generalitat Catalunya tindrà un finançament «singular i generalitzable» i gestionarà de manera compartida alguns impostos