Els vigilants pateixen una agressió cada quatre dies

Els agents de seguretat de Rodalies denuncien falta de personal i d’equipament. També es detecta un augment de la fatiga professional.

Els vigilants pateixen una agressió cada quatre dies
2
Es llegeix en minuts
G. G.

Andrés Campillo fa 23 anys que és vigilant privat a Renfe. Explica que ha tingut problemes en tots els serveis en els quals ha treballat, sobretot a l’hora de tancar les estacions a la nit, principalment a l’hivern, on es troben persones sense sostre i amb problemes de salut mental, drogues i alcohol. "Hem de desallotjar-los i moltes vegades ens trobem amb enfrontaments físics" en els quals sovint apareixen "xeringues, armes blanques o ampolles trencades", explica a EL PERIÓDICO. "Els vigilants no estem preparats per afrontar aquestes amenaces".

Segons Campillo, en aquest tipus de situacions hauria d’actuar la policia. "Jo mateix he rebut tres intents d’apunyalament i moltes amenaces amb xeringues". "No obstant, l’únic que interessa és que es compleixin els horaris de tancament i sobretot obertura perquè no hi hagi denúncies per part dels usuaris".

Campillo assenyala que "un dels serveis més perillosos" per als vigilants és el control durant tot el trajecte en trens que creuen zones amb un "elevat índex d’incidències", com platges o llocs d’oci nocturn. "El problema és que la plantilla s’ha reduït: on abans n’hi havia dues o tres parelles en trens conflictius, ara només n’hi ha una", explica.

Campillo també denuncia les amenaces que reben de grafiters a les estacions quan intenten impedir la pintada de trens. "El perill d’aquest servei és l’apedregada, ja que les vies són plenes de pedres", afirma. Per això, remarca la importància de comptar amb l’equipament adequat, com gorres antitrauma per protegir-se dels impactes i armilles antipunxades que eviten lesions per apunyalaments.

Jornades de 12 hores

L’Àrea Central Aeroportuària i de Transport Públic (ACAT) dels Mossos d’Esquadra va registrar 82 denúncies per agressions verbals i físiques a vigilants de Rodalies durant el 2024. La majoria van correspondre a lesions (58), seguides d’amenaces (22) i dos casos de maltractament. Entre el gener i el febrer d’aquest any, s’han comptabilitzat quatre agressions més –tres lesions i una amenaça– contra personal de seguretat privada en infraestructures ferroviàries.

El secretari general del Sindicat de Treballadors de Seguretat de Catalunya, Antonio Maraña, denuncia que els vigilants de seguretat que donen servei a Renfe "pateixen en la majoria de les seves jornades de treball situacions que de cap manera es veuen compensades pels seus salaris precaris", amb jornades de 12 hores "en condicions meteorològiques en ocasions extremes" o amb "insuficients mitjans de protecció".

Notícies relacionades

A més, lamenta que Renfe adjudiqui el servei de supervisió de les empreses de vigilància a Sicor Seguridad, la qual es dedica a "proposar sancions" a vigilants i "usurpen aquesta funció als inspectors de cada companyia". Per això Maraña considera que els vigilants pateixen "fatiga professional que genera un problema de falta de personal" en el servei.

A més de rebre les denúncies dels vigilants privats, els Mossos també mantenen reunions periòdiques sobre seguretat amb els operadors de transport ferroviari per a, entre altres temes, abordar les agressions. En aquestes trobades s’analitzen els casos per orientar polítiques de prevenció i reacció i se’ls orienta, aconsella o dona el suport necessari", segons expliquen des de la policia catalana.