La Generalitat estendrà el nou abonament de Rodalies a Lleida, Girona i Tarragona

Varias personas en el interior de un tren de Rodalies en la estación de Vilanova i la Geltrú en una imagen de archivo

Varias personas en el interior de un tren de Rodalies en la estación de Vilanova i la Geltrú en una imagen de archivo / David Oller - Europa Press

1
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

L’entrada en vigor de l’abonament de 20 euros per viatjar durant un mes de manera il·limitada a Rodalies de Barcelona l’1 de juliol va suposar la desaparició en el mapa de Renfe, d’un dia per l’altre, de la denominació de Rodalies de l’Àrea de Lleida, Girona i Rodalies del Camp de Tarragona. A efectes tarifaris en els quals aplicar la tarifa plana, les úniques rodalies vàlides eren les de la capital catalana, va explicar Renfe, que va aixecar les protestes del territori i de les plataformes d’usuaris.

Notícies relacionades

No obstant, una setmana després, el Govern i Renfe han informat a les plataformes d’usuaris que ja han iniciat els tràmits per restablir el servei de Rodalies a les capitals catalanes, de manera que pugui utilitzar-se també l’abonament. L’explicació que han ofert sobre la seva desaparició sobtada és que, per ara, només les Rodalies de Barcelona compten amb una figura administrativa que permet aplicar la tarifa plana de 20 euros vàlida per a tots els serveis de Rodalies a Espanya. Un fet que, segons algunes fonts, també va agafar per sorpresa la Generalitat, que mira cap a l’anterior executiu. Ara serà necessari dotar els serveis ferroviaris de les altres tres capitals catalanes d’aquesta mateixa figura administrativa perquè puguin acollir-se a aquest sistema de manera efectiva.

En els últims dies han sorgit a més dos nous motius de malestar entre els usuaris. El primer és el salt de preu entre estacions molt pròximes quan un tren passa de la xarxa de Rodalies a la de Regionals, que deixa fora de l’abonament mensual de 20 euros municipis limítrofs i genera un greuge per als seus veïns. El segon va ser la decisió de Renfe Viajeros de retallar, sense avís, el pla alternatiu de transport previst durant els 16 mesos d’obres pel desdoblament de la línia R3 a Vic, reduint les freqüències i línies de busos com el pressupost, que ha passat de 68 a 45 milions.