Ecologistes i el camp s’oposen al decret de renovables

Els agricultors i les entitats ambientals tenen por de les expropiacions, tot i que la nova norma només les preveu en casos excepcionals i si els terrenys no són rendibles.

Ecologistes i el camp s’oposen al decret de renovables
2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

El recent decret aprovat per la Generalitat a fi d’accelerar la implantació d’energies renovables a Catalunya ha fet saltar les alarmes al món rural i en el moviment ecologista, dos sectors sovint enfrontats. La nova norma, que encara ha de rebre la llum verda del Parlament, qualifica els parcs fotovoltaics i eòlics, a més dels camps de bateries, com a instal·lacions d’"interès públic superior".

La reacció d’agricultors i entitats ambientals ha sigut immediata. Tant la Xarxa per una Transició Energètica Justa com el Gremi de la Pagesia Catalana acusen el Govern de cedir davant els interessos de les grans energètiques i adverteixen dels impactes ambientals, socials i econòmics que, segons el seu punt de vista, pot arribar a provocar aquest canvi normatiu. "S’obre la porta a expropiar terrenys fèrtils a agricultors per construir-hi un negoci privat", denuncia la Xarxa.

Sòls valuosos

¿Però què modifica exactament aquesta llei? Les expropiacions de sòls agrícoles per impulsar parcs solars o eòlics o fins i tot línies d’evacuació per transportar l’energia és una cosa que ja es podia fer fins ara, com també ja va explicar la directora general d’Energia, Marta Morera, en una conversa amb aquest diari. En cas que el decret tiri endavant, la diferència és que, a partir d’ara, també es podran expropiar superfícies situades en sòls agrícoles de tipus 1 i 2; és a dir, els més valuosos. Fins ara, per donar prioritat a les renovables, només es podien expropiar terres de tipus 3 i 4.

El document impulsat pel Govern, però, especifica que això tan sols es portarà a terme quan es donin casos excepcionals i quan els camps siguin tan petits que no siguin rendibles. A més a més, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació haurà d’emetre un informe positiu perquè l’expropiació s’acabi executant. Per tant, a l’hora de la veritat, afirmen fonts de la conselleria, es tracta d’una situació que gairebé no es produirà.

Notícies relacionades

L’objectiu del decret és bàsicament esquivar amb més agilitat els obstacles burocràtics que frenen el desplegament renovable. Però els agricultors consideren que aquest argument serveix d’excusa per consolidar un "model centralitzat" i que no garanteix la sostenibilitat.

Un altre element del decret és la possibilitat que els projectes es puguin tramitar mitjançant una "modificació no substancial" per facilitar la paperassa. Un dels punts més controvertits de tot plegat, però, és precisament l’ús d’aquest concepte d’"interès públic superior". Aquesta denominació significa que, quan en un espai no protegit competeixin diferents interessos, es donarà preferència a les renovables. Però aquestes energies no podran ocupar àrees protegides que siguin ZEPA (zones d’especial protecció per a les aus) ni Xarxa Natura 2000. Tampoc camps agrícoles rendibles. Tan sols ho podran fer quan l’activitat agrícola es consideri que és "inviable".