Selectivitat

La selectivitat més competencial arrenca a Catalunya amb proves assequibles: "No ha estat tan difícil"

L'examen de Castellà, amb un article d'Irene Vallejo, ha posat a prova la competència lingüística i la capacitat de reflexió

La prova d'Anglès, la segona de la jornada, també ha resultat "assumible" per als estudiants

Primer exámen de las PAU en la Facultat de Dret de la UB

Primer exámen de las PAU en la Facultat de Dret de la UB / Jordi Otix

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El somriure dibuixat a la cara de part important de l'alumnat a la sortida del primer examen no deixa lloc a dubtes. "Ha estat fàcil". "Bastant assequible". "Bé, bé". "No ha estat tan difícil" o "molt millor del que esperava" han estat les frases més repetides entre els nois i noies després de l'examen de Llengua i Literatura Castellana. Els més atrevits fins i tot assenyalen que els ha anat "de puta mare". Consens així que la primera jornada –el mateix ha passat després de l'examen d'Anglès, el segon de la "fase d'accés" en la qual figuren les assignatures comunes– de les temudes PAU 2025 a Catalunya "no ha estat per tant". Els alumnes arribaven al 'gran dia' amb molta inquietud, ja que la nova selectivitat és més competencial, no han tingut referents per assajar-la i deixa enrere el model A i B d'examen (el que permetia estudiar la meitat del temari). A tot això s'han sumat, en la darrera setmana, els vaivens a compte de les faltes d'ortografia.

No obstant això, la primera vegada que l'alumnat de segon de Batxillerat arribava a la selectivitat sense lectures obligatòries s'ha trobat amb una prova de Castellà bastant semblant a la d'anys anteriors –que ja havien començat a ser competencials–, amb textos d'Irene Vallejo, Azorín i Pío Baroja, i reptes com respondre si és cert o no que "la variació i el canvi lingüístic es deuen al descuit i incultura dels parlants". Més enllà de les habilitats estrictament lingüístiques, l'examen d'aquest any també ha posat a prova les competències dels estudiants a l'hora de reflexionar sobre la necessitat de raonar i de desenvolupar el pensament crític.

Certeses en llavis intransigents

"Les fotos estiuenques de les xarxes ens convencem que tots els altres són més feliços", escriu Vallejo a 'Potser, potser, potser', article publicat a 'El País' amb el qual s'han estrenat les PAU 2025. A partir del text, l'alumnat ha hagut de respondre a una sèrie de preguntes, més reflexives, com què significa que "les cascades de certeses brollen dels llavis més intransigents".

Malgrat que la gran majoria de l'alumnat consultat no recordava a la sortida de l'examen la seva autoria, el text de Vallejo ha marcat sens dubte el primer examen. Els nois i noies són conscients que l'assumpte sobre el qual reflexiona modela les seves vides i la dels seus iguals. "Ens aconsellen per tot arreu rapidesa i contundència: vendre'ns bé i pensar menys", apunta l'autora d'El infinit en un jonc a l'article, en el qual defensa "la valentia dels matisos" i llança una fletxa a 'youtubers' i 'criptobros', "qui vociferen convençuts" i "solen mostrar-se poc oberts a reflexionar i ser flexibles". "Vull estudiar Filosofia i m'ha encantat que el primer text de la selectivitat reflexionés sobre la complexitat dels discursos; ens fa molta falta treballar el pensament crític", assenyala en acabar la prova Helena Rodríguez, estudiant del Masnou, qui assegura que, encara que no estava gens nerviosa –té un 7 de mitjana del Batxillerat i necessita un 5–, en veure els seus companys s'ha contagiat d'inquietud.

L'espanyol que diu "miarma"

Malgrat que als ulls de l'estudiantat la prova era assequible, a les sabates d'algú que porta dècades allunyat de les aules no s'antulla ni de lluny tan senzill un examen en què apareixen figures retòriques com el pleonasme i la sinestèsia; una comparació sobre com es manifesta el sentiment de nostàlgia en un text d'Azorín i un altre de Pío Baroja, i un apartat de reflexió lingüística final que acaba demanant una resposta justificada sobre la varietat diatòpica de l'espanyol a la qual pertanyen les expressions 'miarma' i 'no ni ná'.

D'aquesta manera ha arrencat la selectivitat amb més varietat de matèries –un total de 35–, i amb un únic model d'examen per assignatura (i amb un màxim d'un 30% de preguntes de tipus test). Unes proves en les quals els exàmens de Castellà i d'Anglès les faltes d'ortografia penalitzaran fins a dos punts, igual que en Català, l'altra matèria de llengua de la "fase d'accés" (l'abans anomenada "fase general"). A la resta d'assignatures en les quals cal redactar restaran fins a un punt, i a les de Ciències, res. Les anades i vingudes sobre els criteris de correcció han estat una de les polèmiques que han marcat l'inici de les proves, a les quals s'han matriculat més de 44.200 catalans, 1.688 més que l'any anterior.

Examen d'Anglès

Després de l'examen de Llengua i Literatura Castellana, aquest migdia ha arribat el torn de l'examen de Llengua Estrangera (a les 12 del migdia), en més del 98% dels casos, Anglès. Una prova que als nois i noies els ha resultat assequible, també potser pel temor amb què arribaven. Un 'listening' sobre l'illa d'Uluru –que, com a mínim a la Pompeu, se sentia bé–, un 'reading' amb un article de 'The Washington Post' sobre les propines i un 'writing' sobre per què estan desapareixent els plats tradicionals en un món globalitzat.

Notícies relacionades

Després del dinar en què compartir visions sobre el que ha succeït durant el matí [gens calorós a les aules climatitzades de la universitat], a les tres de la tarda ha estat el torn dels exàmens de la "fase d'admissió" (l'abans anomenada "fase específica"), és a dir, les optatives per pujar nota amb l'objectiu de poder sobrepassar el 10 i entrar al grau desitjat. En aquest paquet de proves s'estrena la matèria de Cor i Tècnica Vocal (una de les quatre noves d'aquest curs de canvis).

Després de tres dies de nervis –el plat fort d'aquest dijous seran Història i Història de la Filosofia en unes proves que s'allargaran fins divendres–, el Departament de Recerca i Universitats donarà a conèixer les notes el proper 25 de juny, després de Sant Joan.