Les altes temperatures obliguen a adaptar els patis escolars
Els experts apressen a augmentar l’arbratge i les zones d’ombra a les escoles per rebaixar fins a 10 graus la sensació tèrmica.

Cada dia, entre les deu i les onze del matí, al voltant de vuit milions d’escolars surten al pati per gaudir d’un descans entre classes. Aquest moment, segons adverteixen els experts, s’està tornant cada vegada més inhòspit a causa de l’arribada de la calor. Sobretot perquè, arran de l’avanç del canvi climàtic, a Espanya les altes temperatures comencen cada cop abans, assoleixen xifres més altes i s’estenen fins a èpoques en què fins ara no era habitual. Per fer front a aquesta situació, en els últims anys les escoles espanyoles han començat a transformar els seus patis de ciment en refugis climàtics per protegir els nens de les temperatures extremes. Barcelona, per exemple, s’ha proposat que totes les seves escoles d’infantil, primària, instituts i centres d’educació especial ho aconsegueixin el 2030.
"Es tracta de transformacions molt positives des de molts punts de vista. I no només perquè aconsegueixen que els patis siguin llocs més frescos, sinó també perquè afavoreixen el desenvolupament dels nens, milloren la seva conducta i fins i tot creen dinàmiques socials més positives", afirma Francesc Baró, professor al Cosmopolis Centre for Urban Research de la Vrije Universiteit Brussel (Bèlgica), investigador en ecologia urbana i coordinador del projecte europeu Coolschools. Aquesta iniciativa, que ja porta uns anys en marxa, se centra en la transformació dels patis escolars de Barcelona, Brussel·les (Bèlgica), Rennes (França) i Rotterdam (Països Baixos) en entorns més resilients davant els extrems climàtics. Per exemple, amb més vegetació, més ombra i més fonts que permetin resistir davant les altes temperatures.
Segons apunten diversos estudis, durant l’estiu, especialment si es donen episodis com onades de calor, en entorns inundats de ciment com als patis escolars es poden registrar temperatures de fins a 50 graus. El simple fet d’afegir ombra ja aconsegueix abaixar els termòmetres fins a 10 graus de mitjana, tot i que en alguns casos s’han registrat descensos de fins a 25 graus de temperatura. Si a això s’hi suma la creació d’espais verds, l’augment de la coberta vegetal i l’ús de materials sostenibles, totes aquestes mesures poden transformar patis de calor extrema en veritables refugis climàtics on protegir-se de les altes temperatures. "En un context en què sabem que la calor extrema anirà a més, és crucial adaptar els patis de les escoles davant aquest escenari", afirmava ahir Baró durant un briefing organitzat pel Science Media Centre España (SMC).
Notícies relacionadesOberts al públic
Barcelona va ser una de les primeres ciutats d’Espanya que va començar a transformar els patis de les seves escoles en refugis climàtics. Els primers projectes es van iniciar en el curs escolar 2019 i, en molts casos, eren impulsats per les mateixes escoles o per projectes independents. Ara, després d’uns quants anys de recorregut, l’Ajuntament ha agafat les regnes de la iniciativa i ja són gairebé un centenar els centres que han transformat els seus patis per incorporar-hi arbratge i vegetació, zones d’ombra i terra permeable. En alguns barris, com a l’Escola Bogatell, aquests espais s’obren al públic durant els mesos estivals perquè els veïns també puguin refugiar-se de les altes temperatures.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Serveis Socials Barcelona denuncia i aparta una treballadora que desviava prestacions socials
- Ser Ter Stegen i no jugar
- Conferència de Presidents Ayuso compleix la seva amenaça i abandona la sala quan Pradales i Illa parlen en eusquera i català
- Procés judicial L’entramat de Cellex suma 40 milions d’euros en actius a Luxemburg
- ACABARÀ EL 24 DE MAIG LaLiga confirma l’inici del campionat per al 17 d’agost
- Incidència ferroviària Una fallada elèctrica causa retards i interrupcions a les línies R3, R4 i R7 de Rodalies
- Conferència de Presidents Sánchez talla el crit unànime dels presidents del PP que demanen eleccions: «Seran el 2027, quan toquen»
- Selecció Pedri més reivindicatiu amb la selecció espanyola
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»