Escolars que ajuden migrants
Alumnes de l’institut Rafael Alberti de Badalona emprenen un projecte per tutelar les famílies estrangeres que arriben al barri de Llefià amb la paperassa administrativa i facilitar així que s’integrin.

Com escolaritzar els fills, com obtenir la targeta sanitària i la del transport, com empadronar-se i com obtenir el DNI són quatre gestions bàsiques per a les famílies migrants. Fer aquests tràmits sense informació prèvia és un mur difícil de superar. Amb informació, tot és més senzill. Els alumnes de 1r d’ESO de l’institut escola Rafael Alberti, un centre públic d’alta complexitat on es parlen set idiomes i està ubicat al barri de Llefià de Badalona, han emprès un projecte escolar per fer la vida més fàcil a les famílies estrangeres que arriben a la ciutat amb escàs o nul assessorament per fer la paperassa. ¡Connectant vides! Llefià obre les seves portes a la integració és el títol de la iniciativa, avalada per l’organització no governamental Educo i el Ministeri d’Educació i FP. Aquesta setmana, dos professors i quatre estudiants viatgen a Madrid per explicar-ne els detalls en un congrés.
El Rafael Alberti és un dels tres centres de Catalunya seleccionats per portar a terme un projecte amb tres centres de Madrid, tres d’Andalusia i tres de Galícia. Andrés Ortí, professor de geografia i història a l’institut de Badalona, i la tutora Roser Queralt van animar els alumnes a portar a terme un pla escolar que revertís en el barri. Hi han treballat durant tot el curs, en l’assignatura de cultura i valors.
Els docents van organitzar xerrades a l’institut en les quals professionals de l’associació de dones, el Departament de Serveis Socials, la policia i el centre d’atenció primària van explicar als estudiants la idiosincràsia del barri en què viuen, porta d’entrada dels migrants des dels anys 60, i les gestions administratives fonamentals que cal fer per establir-se a Llefià.
Notícies relacionadesAmb tota la informació, els alumnes van planejar la millor manera per portar a terme el projecte. "Han fet fullets informatius i tríptics en els idiomes que es parlen a l’escola, entre ells l’urdú, àrab, xinès, anglès, castellà i català", explica, orgullós, Ortí. Els mapes inclouen codis QR per facilitar, encara més, la informació a les famílies migrants.
El projecte ha calat entre els estudiants. "Han demostrat que saben treballar en equip, amb independència de la nacionalitat de cada un", comenta Ortí.
- Montse Tomé, sota sospita
- Aquest estiu Les pluges treuen els escarabats i les rates de les clavegueres: «No sabem si n’hi ha més, però sí que surten per l’‘efecte desallotjament’ de l’aigua»
- Successos Dues germanes detingudes a Barcelona per estafar 524.000 euros a l’àvia que cuidaven i gastar-s’ho en operacions estètiques
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Campanya de Guess Polèmica després de l’aparició a ‘Vogue’ d’una supermodel creada amb intel·ligència artificial
- Per revelar dades del nòvio d’Ayuso Una associació de fiscals demana al jutge Hurtado que suspengui de funcions el fiscal general quan li obri judici oral
- Educació Aquesta és la raó per la qual els teus fills s’enfaden tant quan els prens el mòbil o la tauleta, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Neteja ¿Per què la gent està tirant sal pel lavabo a la nit?: el truc que evita moltes malalties
- «¿Vols còpia?»: Per què el Banc d’Espanya recomana demanar el resguard quan pagues amb targeta
- L’única cullerada que has de posar a la rentadora per tenir la roba neta i estalviar en la factura de la llum