Escolars que ajuden migrants
Alumnes de l’institut Rafael Alberti de Badalona emprenen un projecte per tutelar les famílies estrangeres que arriben al barri de Llefià amb la paperassa administrativa i facilitar així que s’integrin.

Com escolaritzar els fills, com obtenir la targeta sanitària i la del transport, com empadronar-se i com obtenir el DNI són quatre gestions bàsiques per a les famílies migrants. Fer aquests tràmits sense informació prèvia és un mur difícil de superar. Amb informació, tot és més senzill. Els alumnes de 1r d’ESO de l’institut escola Rafael Alberti, un centre públic d’alta complexitat on es parlen set idiomes i està ubicat al barri de Llefià de Badalona, han emprès un projecte escolar per fer la vida més fàcil a les famílies estrangeres que arriben a la ciutat amb escàs o nul assessorament per fer la paperassa. ¡Connectant vides! Llefià obre les seves portes a la integració és el títol de la iniciativa, avalada per l’organització no governamental Educo i el Ministeri d’Educació i FP. Aquesta setmana, dos professors i quatre estudiants viatgen a Madrid per explicar-ne els detalls en un congrés.
El Rafael Alberti és un dels tres centres de Catalunya seleccionats per portar a terme un projecte amb tres centres de Madrid, tres d’Andalusia i tres de Galícia. Andrés Ortí, professor de geografia i història a l’institut de Badalona, i la tutora Roser Queralt van animar els alumnes a portar a terme un pla escolar que revertís en el barri. Hi han treballat durant tot el curs, en l’assignatura de cultura i valors.
Els docents van organitzar xerrades a l’institut en les quals professionals de l’associació de dones, el Departament de Serveis Socials, la policia i el centre d’atenció primària van explicar als estudiants la idiosincràsia del barri en què viuen, porta d’entrada dels migrants des dels anys 60, i les gestions administratives fonamentals que cal fer per establir-se a Llefià.
Notícies relacionadesAmb tota la informació, els alumnes van planejar la millor manera per portar a terme el projecte. "Han fet fullets informatius i tríptics en els idiomes que es parlen a l’escola, entre ells l’urdú, àrab, xinès, anglès, castellà i català", explica, orgullós, Ortí. Els mapes inclouen codis QR per facilitar, encara més, la informació a les famílies migrants.
El projecte ha calat entre els estudiants. "Han demostrat que saben treballar en equip, amb independència de la nacionalitat de cada un", comenta Ortí.
- Nova jubilació anticipada: quins treballadors podran retirar-se abans i quan entren en vigor els canvis
- Mobilització d'emergències Tallada la Ronda Litoral de Barcelona per un home pujat nu a un senyal
- ACCELERANT PER AL GAMPER El Barça presumeix del nou Camp Nou, "la vuitena meravella del món"
- Cita al fòrum Collboni elogia el Cruïlla com "el festival més amable" en el 15è aniversari
- EL DESIG DE L’ESTRELLA Renovació sense foto: faltava l’àvia Fátima
- fórmula 1 L’alonsomania desborda Barcelona
- Mobilitat sostenible Una quinzena de grans ciutats encara no multen els vehicles vetats
- Un registre ‘online’ permetrà a les ciutats multar a les ZBE
- CONTEXT Ja no hi ha excuses
- Prèvia de la cita a Barcelona Govern i autonomies topen abans de la Conferència de Presidents