El ‘narco’ geolocalitza els vehicles que vol robar

Els més buscats són SUVs i tot terrenys on es col·loca un dispositiu per detectar-ne la ubicació i emportar-se’ls en pocs minuts.

Un agente de la UDYCO de la Policía Nacional en un momento de la operación que desarticuló en Málaga a una banda especializada en el robo de vehículos todoterrenos y SUV.

Un agente de la UDYCO de la Policía Nacional en un momento de la operación que desarticuló en Málaga a una banda especializada en el robo de vehículos todoterrenos y SUV. / POLICÍA NACIONAL

2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

Els lladres marcaven els cotxes SUV (Sport Utility Vehicle) i tot terrenys que volien robar a la Costa del Sol instal·lant-los dispositius de geolocalització per rastrejar-los i robar-los en el millor moment. Era igual al carrer o sota cobert. En un garatge d’Alhaurín de la Torre (Màlaga) la banda de delinqüents els maquillava, col·locant-los noves matrícules amb la finalitat d’introduir-los en el trànsit legal espanyol com si haguessin sigut comprats a l’estranger.

Després d’això, venien aquests vehicles utilitaris esportius a tercers, traslladant-los en contenidors al nord de l’Àfrica o per carretera a Europa de l’Est, tot i que molts eren fets servir pels mateixos investigats o venuts a integrants d’altres organitzacions, principalment del narcotràfic.

En total, en l’operació que es va portar a terme a principis de maig, els agents del Grup III de la UDYCO (Unitat de Drogues i Crim Organitzat) de la Policia Nacional a la Costa del Sol van recuperar 25 cotxes tot terreny d’alta gamma i SUVs de diferents marques valorats en dos milions d’euros. Els policies van detenir sis persones, de nacionalitat espanyola i lituana, i van intervenir 35.000 euros i 600 grams de cocaïna.

És una de les operacions més importants dels últims anys. Segons assenyalen fonts policials, cada vegada hi ha més bandes especialitzades en el robatori de tot terrenys i SUVs, ja que, a més que les seves prestacions són molt bones i els converteixen en molt fiables tant a la carretera com camps a través, tenen molta demanda en països de la Unió Europea i al nord de l’Àfrica, tant el cotxe sencer com també les peces.

Gran capacitat de càrrega

"Són cotxes potents i tenen bastanta capacitat de càrrega. En el cas dels tot terrenys, que tenen tracció 4x4, es poden moure amb solvència a la platja o per transportar mercaderia en camins de terra. Els SUVs, per la seva banda, passen desapercebuts a la carretera", asseguren a aquest diari fonts de la UDYCO de Màlaga.

"Hem tingut operacions en les quals el 95% dels cotxes sostrets es destinaven al tràfic de drogues", revelen els experts policials. Els mètodes que utilitzen aquests grups delictius sempre són molt semblants. Els criminals fan batudes per "buscar vehicles que els encaixin", normalment determinats models que són molt demanats (o també que han sigut encarregats) i, quan en seleccionen un, li col·loquen als baixos un dispositiu de geolocalització que passa inadvertit.

Després d’uns quants dies de rastreig, es decideix quan i on és el millor moment per sostreure els vehicles. "Ho fan tant a la via pública, on és freqüent la presència d’aquest tipus de cotxes, com també accedint a garatges comunitaris", explica una font del grup especialitzat en crim organitzat. Allà és quan els lladres aprofiten els seus coneixements en components electrònics dels cotxes per entrar al sistema electrònic de control, i permetre l’obertura del vehicle i arrencar-lo.

Notícies relacionades

"Hi ha vegades que triguen pocs minuts", assenyalen fonts de la UDYCO a Màlaga, que en aquesta última operació van localitzar un zulo en una zona de camp de Marbella utilitzat per la banda en qüestió per emmagatzemar dispositius electrònics i eines que feien servir en els robatoris.

En l’escorcoll es van confiscar localitzadors GPS, claus verges per clonar, eines d’obertura, d’arrencada i reprogramació de centraletes, detectors i inhibidors de freqüències.