Educació a Catalunya

Més inspecció i adaptar les estratègies a cada centre: el pla de Niubó per remuntar en matemàtiques i llengua

El «marc» presentat aquest dijous pel Departament inclou l'inici de l’activitat de l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació per afavorir «polítiques públiques basades en l’evidència»

Els experts reclamen un grau d’Educació Matemàtica i una especialitat a primària: «No fan falta matemàtics, sinó profes de mates»

Aula de una escuela de primaria, esta primavera.

Aula de una escuela de primaria, esta primavera. / Anna Mas Talens

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La consellera Esther Niubó ha presentat aquest dijous a Sabadell el seu ‘Marc per a la millora de la llengua i les matemàtiques’, full de ruta fet públic a cinc setmanes d’acabar el curs que persegueix, assegura, «situar Catalunya en una posició de referència en qualitat educativa», objectiu ambiciós tenint en compte els resultats encadenats en les últimes proves internacionals, de PISA a TIMSS.

Els objectius concrets fixats en el pla –en què el Govern assegura que destinarà gairebé 130 milions i que la consellera ha assenyalat que «ha de suposar un punt d’inflexió en el sistema educatiu» són, segons ha enumerat: millorar el rendiment acadèmic en matemàtiques i llengua, reduir les desigualtats educatives, reforçar la formació i el suport al professorat, impulsar l’avaluació i el seguiment dels resultats i promoure la col·laboració amb tota la comunitat educativa.

Després dels mals resultats a PISA –confirmats per les proves diagnòstiques de segon d’ESO, en les quals el 44% de l’alumnat català de 2n d’ESO va suspendre el curs passat en competència matemàtica–, Pedro Sánchez va presentar un paquet d’intervencions entre les quals destacava un pla de millora de la competència matemàtica, presentat gairebé en paral·lel al programa Florence, la iniciativa catalana ideada amb el mateix afany. Malgrat oferir places per a més de 200 centres, el pla català va tenir una acollida més que discreta -al setembre d’aquest curs s’havien apuntat només 87 escoles i instituts- cosa que va fer que la conselleria -que entre un curs i l’altre va canviar de color política- a reformular les seves bases i a obrir una nova convocatòria entre setembre i ocutbre (a l’inici del curs que ahora acaba) amb l’objectiu d’«arribar especialment als centres que van aconseguir pitjors resultats en matemàtiques en les últimes competències bàsiques», reformulació que va comptar amb la injecció de 7,9 milions procedents del paquet del Govern (la partida que toca a Catalunya dels 95 milions per a tot Espanya).

En aquest context, una de les mesures del «marc» presentat aquest dijous és l’ampliació del programa de millora de les matemàtiques a 450 centres, de tercer de primària a quart d’ESO (com a complement al programa Florence impulsat per l’anterior equip de govern).

Una de les accions estrella del pla –almenys, la que apareix citada en primer lloc– és l’inici de l’activitat de l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, que «liderarà les tasques de prospectiva i afavorirà polítiques públiques basades en l’evidència». «Donar un impuls de l’avaluació per fomentar la millora del sistema», defensa la conselleria. Des de les aules, no són poques les veus docents que es mostren cansades de tanta avaluació per certificar el que fa anys que saben.

El Govern assegura que invertirà gairebé 130 milions en un pla que volen que suposi «un punt d’inflexió en el sistema educatiu»

El «marc per a la millora» presentat aquest dijous inclou també un «reforç de l’avaluació a través de la inspecció» per detectar les àrees de millora i aplicar estratègies adaptades a cada centre i les tantes vegades anunciades orientacions amb els sabers essencials -promesos ja per la consellera Anna Simó- amb exemples pràctics per facilitar la planificació docent. Publicades aquest abril en matemàtiques i llengües i que s’ampliaran progressivament a la resta de matèries.

Notícies relacionades

La conselleria ha anunciat també, en el mateix marc, un «nou model de governança entre el Departament i l’àmbit local» per a la presa de decisions adaptades als territoris per «millorar la coordinació entre els diferents actors» i el reforç en hores de gestió autònoma, «orientant» als centres que prioritzin la competència lingüística i matemàtica en aquelles hores.

En l’apartat «actuacions i programes complementaris» el pla destaca la implementació del programa temporal de mentories per a la formació del pensament computacional aplicat a la resolució de problemes matemàtics (s’incorporen 80 mestres mentors i tindrà un impacte en 963 centres públics de primària, és a dir, una mica més de la meitat dels existents). En aquest mateix aspecte, des de la conselleria destaquen l’ampliació del programa Mentories 4.0 per al desenvolupament de competències digitals i pensament computacional, amb l’objectiu d’arribar a 2.800 centres públics i privats-concertats.