Joventut
L’OCDE alerta que la meitat dels nois i noies de 15 anys passen 30 hores a la setmana davant una pantalla
Els dispositius, segons un informe de l’organització internacional, són «eines precioses per a l’aprenentatge i les relacions socials però també «hi ha riscos»
José Ramón Ubieto, psicòleg: «Els nostres fills són orfes digitals, els deixem sols en un món que els sobrepassa»

Reportaje menores con movil /
L’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE, formada per 38 països) considera imperativa una acció preventiva davant la constatació que una exposició de temps excessiva dels adolescents a les pantalles és nociva per a la seva salut i benestar. En un informe publicat aquest matí a París, l’OCDE adverteix que la meitat dels nois i noies de 15 anys passen, almenys, 30 hores a la setmana davant una pantalla. Els dispositius, conclou l’estudi, són «eines precioses per a l’aprenentatge, la creativitat i les relacions socials», però també «hi ha riscos», informa Efe.
El 95% dels adolescents de 15 anys dels països membres tenen un mòbil amb accés a internet, dispositiu que també tenen el 70% dels nens de 10 anys. La meitat dels nois i noies de 15 anys passen almenys 30 hores a la setmana amb els seus aparells digitals i hi ha una significativa minoria – entre el 10% al Japó i el 43% a Letònia– que hi estan almenys 60 hores.
Els autors de l’estudi destaquen que el temps que passen amb les pantalles els adolescents supera amb molta freqüència el límit de dues hores diàries que recomanen les autoritats sanitàries en països com Alemanya, Austràlia i els Estats Units. De fet, els quinze anys dels països membres de l’OCDE passen de mitjana dues hores al dia davant de les pantalles a l’escola per al seu aprenentatge, als quals se suma 1,5 hores fora del centre també per a aquestes mateixes finalitats escolars i 3,7 hores dedicades a l’oci (3,9 els caps de setmana). L’estudi puntualitza que els menors que viuen en llars amb rendes altes són més susceptibles d’utilitzar els recursos digitals per a la seva instrucció que els de famílies amb pocs mitjans.
La prohibició, ineficaç
Notícies relacionadesL’OCDE es mostra més que escèptica amb la idea d’una prohibició total de les pantalles, o de certs aparells o accés a xarxes socials, com ha plantejat recentment Austràlia. L’organització argumenta que els dispositius estan integrats des d’una edat primerenca i resulta difícil invertir la tendència. Els nens, en tot cas, necessiten adquirir unes competències digitals «indispensables» per a la seva vida personal, tant present com futura.
Efectes negatius
L’OCDE destaca que la connexió digital no provoca efectes negatius en el benestar de la majoria dels adolescents, sinó que l’ús problemàtic es produeix en «una minoria d’individus vulnerables». Això passa quan els nois no aconsegueixen controlar el temps que passen connectats i això va en detriment d’altres activitats. Portat a l’extrem, això condueix a comportaments equiparables a l’addicció, que comporten riscos de depressió, ansietat, soledat, dificultats escolars, problemes amb el mateix cos o alteracions del son, unes patologies que afecten més les noies que els nois.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Septuagenaris amb els peus a la sorra
- "Ho han deixat cremar tot"
- Grans fortunes treuen a borsa 2.000 milions en actius immobiliaris
- Apunts polítics de la setmana Els incendis, i els tuits, van arrabassar a Vox l’agenda política
- Indignació Tàrrega, farta del repte viral de defecar a l’aigua: contracta vigilants després del tercer tancament en una setmana
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Vigents des del 2022 La banca confia que les mesures d’alleujament hipotecari per a classes mitjanes decaiguin al novembre
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Entrevista Sandra Ramos, consellera de Festes de Tarragona: "La festa major de Sant Magí ens ajuda a conscienciar sobre la importància de l'aigua"