Catalunya estima unes pèrdues d’uns 900 milions per l’aturada elèctrica

El perjudici al conjunt d’Espanya va ser de 1.600 milions, segons el càlcul de la CEOE

La Cecot reclama al Govern central que declari dilluns dia inhàbil per garantir la seguretat jurídica

Catalunya estima unes pèrdues d’uns 900 milions per l’aturada elèctrica
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Tots coincideixen que és aviat per conèixer la gravetat exacta de la ferida i que la prioritat és garantir que les botigues obrin, operin amb normalitat i rebin tot l’assortiment. Perquè una de les primeres complicacions detectades ahir a primera hora va ser que molts camions arribaven amb retard. O que molts dels dispositius per realitzar pagaments amb targetes (TPV) continuaven funcionant amb dificultat.

"Ja hi haurà temps per analitzar les pèrdues", afirma una font involucrada en el negoci de la distribució alimentària. No obstant, ningú qüestiona que n’hi ha hagut, i ja hi ha qui ahir va començar a quantificar-les. En una primera estimació, la patronal catalana Pimec xifra en gairebé 900 milions d’euros les pèrdues generades per l’apagada, una xifra que equival, diuen, a un dia sencer de PIB català.

A escala estatal serien 1.600 milions, segons el càlcul de la patronal CEOE, si bé la magnitud concreta del fenomen és difícil de concretar. Les primeres estimacions apunten que les restriccions de l’activitat poden arribar a restar una dècima del PIB del 2025. I és que les empreses han de remunerar les hores de treball perdudes durant dilluns, perquè no poden descomptar-les del sou ni obligar-les a recuperar als seus empleats. A més de computar els costos dels materials que han quedat inservibles durant la jornada accidentada.

La gran indústria

"Vam constatar un impacte directe des del minut zero de l’apagada en les vendes, l’afluència de clients, l’organització dels equips i diferents incidències en els sistemes informàtics", afirma també Comertia, associació catalana de l’empresa familiar del Retail. "Especialment greu és el cas d’aquelles empreses que han patit minves significatives o a qui se’ls ha espatllat la mercaderia per falta de temperatura o de conservació", afegeixen.

Notícies relacionades

Per la seva banda, la gran indústria va reiniciar la seva activitat gradualment, igual com les pimes. Segons càlculs preliminars de la patronal vallesana Cecot, les empreses del sector industrial estimen pèrdues de 20.000 euros per companyia; en el comerç i l’hostaleria, la construcció i els serveis estimen pèrdues de 5.000 euros per societat. En aquest sentit, la Cecot reclama al Govern central que declari dilluns com a dia inhàbil a efectes administratius per garantir la seguretat jurídica i evitar perjudicis a les persones i entitats afectades.

El segment dels hipermercats i supermercats estava tranquil. "A les plataformes la incidència és pràcticament nul·la, perquè totes tenen sistemes alternatius d’energia i es va mantenir la cadena de fred", explica el secretari general de Cedac, consell d’empreses distribuïdores d’alimentació de Catalunya, Roger Gaspa.