Tall del subministrament elèctric
Apagada generalitzada a Espanya: ¿què ha passat amb la llum?
Al voltant del migdia, usuaris de tot el país han reportat un tall del subministrament elèctric
Les causes de l'apagada massiva a Espanya i Portugal
Usuaris de tota Espanya han reportat aquest dilluns un tall del subministrament elèctric d'abast nacional. Al voltant de les 12.30 hores del matí, persones de diferents comunitats del país han patit una apagada generalitzada, que segons recullen diversos mitjans també hauria afectat a la resta de la Península (Portugal i Andorra) i a altres països d'Europa.
En alguns llocs, la llum ha tornat a funcionar al cap de pocs segons, mentre que en altres ubicacions encara es mantenen a l'espera de recuperar la normalitat en el subministrament. Entre les comunitats afectades es troben Catalunya, Aragó, Navarra, Comunitat Valenciana o la Comunitat de Madrid. La població a les grans ciutats, així com les petites localitats, ha acudit en massa a xarxes socials per trobar la causa d'aquest tall, desconeguda de moment.
El telèfon d'emergències 112 ha demanat que es faci ús del servei "només en cas d'emergències", davant l'apagada elèctrica general. Segons ha informat el 112 a través de les xarxes socials, el telèfon està rebent moltes trucades sol·licitant informació. Davant aquesta situació, i per evitar esperes, ha sol·licitat que només es truqui quan es tracti d'una veritable emergència.
Com ha estat l'apagada a Catalunya
A Catalunya, el centre de Barcelona, amb carrers transitats com passeig de Gràcia, carrer Mallorca o Diputació, romanen sense llum tot i que els semàfors sí funcionen. L'apagada ha obligat a molts negocis, botigues i centres comercials –entre ells el Westfield Glòries– a evacuar els seus clients i ja es troba activat un Centre de Coordinació Operativa d'Emergències (CECOR), amb Bombers, Guàrdia Urbana i Mossos que coordinaran rescats, concedint especial prioritat a totes aquelles persones atrapades en metros i ascensors. Hi ha dos punts de gestió de crisi en aquest moment: a Interior a nivell de Catalunya i a la Sala regional per Barcelona.
A Tarragona també han reportat talls en el subministrament.
De moment, el subministrament d'hospitals com Sant Pau o el Clínic de Barcelona funciona a partir de generadors, mentre que centres educatius com la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha conclòs la seva activitat. Amb tot, Educació segueix analitzant la situació i consideren que les escoles són espais segurs.
Davant aquest escenari, la Generalitat ha convocat un comitè de crisi.
Transports afectats: vols, metros, ferrocarrils
També algunes estacions de metro de la capital catalana han procedit amb l'evacuació de passatgers en els vagons a les fosques. El mateix ha succeït a Madrid, on s'ha procedit amb el desallotjament de metro i rodalies, segons anuncia la conselleria de Transports. Estacions amb gran afluència de passatgers, com Sants a Barcelona o Atocha a Madrid, són algunes de les principals parades que estan duent a terme aquest procediment.
Adif ha informat, al seu torn, que interromp el trànsit ferroviari "a tota la xarxa" arran de l'apagada elèctrica: "Una incidència general que afecta al subministrament elèctric manté interromput el trànsit ferroviari a tota la xarxa", ha afirmat la companyia en un missatge a la xarxa social X. Així, en aquests moments, tots els trens de la xarxa ferroviària d'Espanya es troben aturats.
Notícies relacionadesDes de l'aeroport de Barcelona-El Prat, en canvi, han informat que en aquests moments s'està operant "amb normalitat" i no els consta "cap afectació en aquests moments", segons AENA.
Pel que fa a la mobilitat per carretera, la Direcció General de Trànsit (DGT) insta la població a evitar circular en la mesura del possible i amb "molta precaució". "La manca de subministrament elèctric no permet el funcionament de semàfors o panells de senyalització".
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Més traçat del metro sense nous combois
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Primera persona Mercè Torrentallé, presidenta de les entitats de Salud Mental: "Hem fet camí, però ara falta que la joventut s'impliqui"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Any nou, les mateixes pors
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
- En contra del criteri de la Fiscalia El jutge obre judici oral contra Errejón per la presumpta agressió sexual a Elisa Mouliaá
