La fiscalia francesa acusa d’"homicidi involuntari" el conductor del bus
El ministeri públic vol determinar "les condicions d’organització del viatge i la causa de la pèrdua de control del vehicle". El xoc va causar dues morts.

L’autocar sinistrat diumenge, a Portè. | BOMBERS DEL PIRINEU ORIENTAL / EFE
Un cas d’"homicidi involuntari per incompliment deliberat d’un deure particular d’assistència o de seguretat". És el que investiga la Fiscalia de Marsella respecte a l’accident d’autocar de diumenge a Portè (Alta Cerdanya), que va causar dos morts i una trentena de ferits, la majoria veïns de l’Hospitalet d’origen colombià. Els 47 ocupants de l’autocar tornaven d’un dia de compres a Andorra quan, per causes que s’investiguen, el vehicle va impactar contra una paret lateral de la carretera RN-320. Segons alguns testimonis, entre ells la filla de l’organitzadora de l’excursió, a l’autocar li van fallar els frens.
La investigació judicial, que porta la Gendarmeria, apunta al conductor del vehicle i també a l’empresa de transports, Chavi Tours. Aquesta empresa va fer fallida a l’estiu i el seu administrador, i conductor del bus, anava per lliure. A més dels homicidis involuntaris, la fiscalia investiga el conductor per altres delictes com lesions o posar en perill de la vida de tercers. La fiscalia també va indicar que el seu objecte serà "determinar de manera segura la identitat del conjunt de les víctimes, les condicions d’organització d’aquest viatge i la causa de la pèrdua de control del vehicle que va originar l’accident". La investigació recau en la Fiscalia de Marsella perquè té competències interregionals en matèria d’accidents de trànsit i perquè així ho va decidir la de Perpinyà, que és la més pròxima al lloc del sinistre.
Els agents també estan pendents del resultat de les proves d’alcoholèmia que van fer al conductor després del sinistre.
ITV caducada
Aquest diari va avançar dimarts que l’autocar circulava amb la ITV caducada. El vehicle va passar aquesta inspecció per última vegada a finals del 2023, tot i que la normativa estableix que els vehicles de transport de viatgers han de passar obligatòriament la ITV cada sis mesos. La principal hipòtesi de l’accident té a veure amb una fallada als frens que hauria obligat el conductor a xocar contra una paret rocosa a la carretera RN-320, una via amb baixades pronunciats i revolts tancats que se sol utilitzar per evitar el peatge.
L’informe de la fiscalia recull que l’autocar portava 48 passatgers, malgrat que en un primer moment es va informar que n’hi anaven 47. D’aquests n’hi ha 33 que són colombians residents a l’àrea metropolitana de Barcelona. Les dues persones que van morir, Luisa Fernanda Escobar Castillo, de 24 anys, i Claudia Patricia Palacio Mejía, de 45, tenen aquesta nacionalitat. A més, el fiscal indica que encara hi ha "diversos ferits hospitalitzats a França i Espanya, entre ells el conductor, de nacionalitat espanyola", que té lesions greus. Set dels ferits hospitalitzats són colombians i també hi ha un equatorià i un marroquí.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos