Transport públic

La T-mobilitat que cobra per quilòmetres arribarà abans de 2027

Amb la plena integració, l’estalvi de la tarifa en alguns viatges pot ser del 80%

Territori ja treballa en la planificació i gestió del pagament per distància

La Generalitat anuncia el calendari per a l’entrada en vigor del nou sistema que eliminarà les corones i es pagarà en funció de la distància que es recorri.

La T-mobilitat que cobra per quilòmetres arribarà abans de 2027

Carlos Márquez Daniel

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La T-mobilitat no és només un canvi de format del magnètic al contact less, una tecnologia present des de fa anys en moltes altres ciutats del món. Tampoc és passar del plàstic a una aplicació mòbil. O no només això. El que fa que el títol integrat de transport públic de Catalunya sigui diferent, i en això sí que és pioner, és que el viatger pagarà per la distància recorreguda, de manera que la tarifa no vagi lligada a les corones territorials. El Govern va assegurar ahir que aquell moment arribarà abans del 2027, uns 13 anys després que, l’octubre del 2014, s’adjudiqués el projecte a l’empresa Soc Mobilitat.

La data la va aportar a Lloret de Mar Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, en el si de la Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’Associació de Municips per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).

La idea és que el gener del 2025 s’acabi amb la integració tarifària de tot el territori, de manera que els viatgers de les comarques incloses a les quatre ATM (Autoritat del Transport Metropolità) de Barcelona, Lleida, Girona i Camp de Tarragona puguin moure’s amb els abonaments que necessitin incorporats dins de la T-mobilitat (en el cas de la capital de Catalunya) i la T-mobcat (en el cas de la resta de zones). L’estalvi de la tarifa en alguns desplaçaments, segons Martori, arribarà al 80%.

Dret a la privacitat

A partir de llavors és quan s’entra en l’os de la qüestió. Martori va indicar que dins de Territori hi ha un grup de persones que durant un any es dedicaran exclusivament (ja ho estan fent) a la planificació i gestió del pagament per distància. Però abans és necessari que les màquines estiguin instal·lades. Hi ha gairebé totes les d’origen, però hi falten les d’arribada, que s’estan licitant, necessàries perquè el sistema sàpiga quan s’entra, quan se surt o el temps fet servir en els intercanvis, una ingent quantitat d’informació que serà vital per prendre decisions futures partint de l’experiència acumulada.

S’obrirà, segur, un debat sobre el dret a la privacitat, ja que l’administració coneixerà els nostres moviments en tot moment, una cosa que infinites aplicacions ja saben, moltes vegades sense que l’usuari en sigui conscient. La complicada logística va ser un dels aspectes que no es va tenir en compte a finals del 2014, quan es pensava que en un parell d’anys ja estaria tot a punt. Són més de 10.000 validadores, 1.300 màquines d’autovenda, 160 punts d’atenció al client i 108 operadors de bus i quatre de ferroviaris. Afegit a les dificultats tecnològiques, d’intentar impulsar una cosa insòlita en el transport públic, s’arriba al moment actual, en què l’invent acumula una inversió que ronda els 160 milions d’euros, molt lluny dels 96 de l’adjudicació inicial a Soc Mobilitat.

Una vegada es produeixi l’eliminació de les corones, segons l’opinió de Martori, "es trencarà la gran desigualtat del transport públic", que és probable que sigui un dels obstacles perquè més persones s’apuntin a la mobilitat col·lectiva. D’una banda, hi ha el fet que dos municipis separats un parell de quilòmetres siguin en dues zones diferents, cosa que encareix el preu de manera incomprensible.

Notícies relacionades

D’una altra, i potser és més definitiu, la dificultat que suposa molt sovint traçar rutes en què hi ha diferents operadors amb bitllets propis i incompatibles. Resultat: de la mandra i la dificultat per entendre es passa al vehicle privat. Així que, en definitiva, el principal rival de la T-mobilitat és capgirar els hàbits i la imatge alambinada que el ciutadà té de la xarxa de transport públic.

Reunió amb Renfe

Els usuaris de Renfe a Catalunya que aquests dies intenten renovar el títol quadrimestral gratuït es troben que el sistema no els permet fer el tràmit, pel que sembla, per un problema en el ‘software’. La consellera de Territori, Ester Capella, va criticar ahir la gestió estatal del sistema ferroviari a Catalunya. Va lamentar que l’excepció sigui que hi hagi "un dia sense problemes" i va anunciar que la conselleria ha convocat d’urgència per dilluns la comissió mixta Generalitat-Renfe. "Si no és el programa, són els trens que no surten a l’hora per falta de maquinistes. O arbres a la via, o robatoris de cable, o trens de composició senzilla que haurien de ser dobles. Rodalies és un desastre i reclamem a l’Estat, al Govern del PSOE-Sumar-Comuns, que es posi les piles per fer un traspàs immediat".

Temes:

Renfe Govern PSOE