Nou programa per millorar les matemàtiques i la comprensió lectora

En la seva resposta a les propostes del grup d’experts per revertir els mals resultats de l’alumnat català en l’informe PISA, la consellera Simó aposta per «reforçar l’enfocament competencial dels aprenentatges essencials».

Nou programa per millorar les matemàtiques i la comprensió lectora

HELENA LÓPEZ

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La consellera d’Educació, Anna Simó, va presentar ahir al Consell d’Educació de Catalunya la seva resposta a la bateria de propostes del Grup Impulsor de Mesures de Millores Educatives per revertir els mals resultats de l’alumnat català a l’informe PISA. Ho va fer amb un document en el qual la conselleria recull el guant d’algunes de les mesures consensuades pel grup d’experts i enumera, això sí, diverses accions ja anunciades (o fins i tot en marxa), tant des del seu departament com des de Madrid, en el paquet de disposicions per remuntar PISA anunciades al gener pel president Pedro Sánchez.

És a dir, respon als experts que coincideix tant en la fórmula que aplicar per aixecar el sistema educatiu que ja l’estava aplicant (o tenia al cap fer-ho i així ho havia explicat ja a la premsa). Entre les nombroses accions concretes que va citar, destaca que les escoles rebran el curs vinent "guies d’aprenentatge bàsiques de cada nivell educatiu, per estandarditzar els aprenentatges i les avaluacions", una cosa que la mateixa consellera va avançar que faria el desembre en una entrevista amb EL PERIÓDICO pocs dies després de fer-se pública la catàstrofe.

Simó va fer també referència a la creació de "referents docents de matemàtiques i llengües" i va concretar que el curs 24-25 vinent començarà un pla de millora de la comprensió lectora que s’iniciarà en 250 centres i un nou programa de millora de les matemàtiques en 200 centres. Eran mesures que ja s’havien plantejat i que efectivament encaixen en les peticions del grup d’experts.

Del programa per millorar la competència matemàtica, la consellera va detallar que inclourà "formació i assessorament en horari lectiu, materials didàctics manipulatius, i programacions i guies per a docents". "L’objectiu és focalitzar-se en els ítems amb més marge de millora, d’acord amb els resultats de les últimes proves de competències bàsiques", va precisar la consellera, que va afegir que, en paral·lel, s’impulsen "millores en la formació contínua en didàctica de les matemàtiques i acords amb les universitats per a la formació inicial".

"Enfocament competencial"

El document presentat ahir divideix les actuacions en sis línies d’actuació, entre les quals, enmig de l’enrarit debat que va seguir els resultats de PISA, destaca la segona: "Focalitzar l’acció docent en l’enfocament competencial dels aprenentatges fonamentals i essencials de cada etapa educativa". És a dir, la resposta del Govern no és fer marxa enrere en el sistema competencial [com reivindiquen algunes veus], sinó al contrari, donar-li ales (de fet, PISA és el que valora).

"No disposem de la bossa de 50 milions que teníem reservats en els pressupostos, però hem seleccionat les mesures que podem implementar en el context actual. Hauríem volgut fer molt més amb nous pressupostos, però la resposta a la baixada de resultats ha de ser imminent, i ha de ser pedagògica, no només política. Cal implementar aquest suport als centres i als docents ja el pròxim 1 de setembre. Que tinguin més eines, més ajuda perquè necessitem intervenir-hi de manera urgent", va assenyalar Simó, que va remarcar que li "dol especialment" no haver pogut crear encara l’agència d’avaluació del sistema, que seria imprescindible per poder "facilitar que el departament pugui treballar amb evidències sobre les polítiques educatives".

La conselleria es compromet a "estabilitzar" les 881 dotacions d’aules d’acollida actuals (és a dir, no retallar-les més). El document preveu també sobre aquest mateix aspecte "revisar el model d’aules d’acollida" i avaluar el programa pilot d’aules d’acceleració per ampliar-lo fora de l’àrea de Barcelona, prioritzant els municipis amb més índex de segregació.

En la mateixa línia de l’estabilització de mesures ja instaurades, la consellera es va comprometre també a consolidar la plantilla de dinamitzadores de l’educació inclusiva –una de les grans assignatures pendents– "per reforçar el seu paper clau com a agents transformadors dels centres educatius".

Notícies relacionades

Català a l’FP

Durant la seva llarga intervenció, la consellera va explicar també que el curs vinent introduiran mòduls de català a l’FP, sobretot en els cicles orientats a l’atenció de persones (una altra de les reivindicacions històriques de societat civil i sindicats).