DECRET D’ACCIÓ CLIMÀTICA

Catalunya podrà fer parar les empreses si hi ha alta contaminació

La normativa serà més severa amb cimenteres, incineradores i crematoris

El text també demana que es faciliti el teletreball en episodis d’alta pol·lució ambiental

El nou pla de qualitat de l’aire serà més exigent amb les indústries i, a més d’incloure mesures contra l’ozó, posarà el focus a Osona, el Camp de Tarragona i les Garrigues.

Catalunya podrà fer parar les empreses si hi ha alta contaminació

GUILLEM COSTA

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

El Departament d’Acció Climàtica (o la conselleria que ostenti les competències de qualitat de l’aire en el Govern que sorgeixi de les eleccions del 12M) podrà exigir a certes indústries que parin l’activitat durant els episodis de més contaminació atmosfèrica. A més, els podrà demanar que incentivin el teletreball dels empleats per evitar els desplaçaments amb cotxe durant els dies d’alta pol·lució. Són dues de les noves mesures incloses en el nou pla de qualitat de l’aire (horitzó 2027) que aprovarà l’Executiu de Pere Aragonès, ja en funcions, just després de les eleccions.

És veritat que les zones de baixes emissions (ZBE) i les seves novetats han copat l’atenció mediàtica durant les últimes hores. Aquest document, però, aborda altres aspectes clau per reduir les emissions que implicaran, a més del Govern, empreses i ajuntaments. La idea general és ser més estrictes amb els límits d’emissions. Per exemple, a l’hora de marcar límits per a cada contaminant, s’han escollit sempre les opcions més restrictives. En aquesta línia, s’ha establert un llindar per als compostos orgànics volàtils (COV), un contaminant que fins ara no es regulava i que genera l’ozó troposfèric (O3). De fet, una sentència sobre l’ozó ha obligat el Govern a afanyar-se a l’hora de redactar aquest pla.

Sense objectes, sabates ni roba

També es marquen nous límits més restrictius per als forns crematoris de persones, tal com va avançar EL PERIÓDICO fa mesos, cosa que impedirà que, junt amb el difunt, s’incinerin objectes com les sabates o la roba. A més, les autoritzacions ambientals associades a grans empreses, com les cimenteres o les incineradores, es revisaran perquè siguin més exigents.

Sobre les empreses, el document explicita que es podrà recomanar el teletreball per evitar desplaçaments per raons laborals quan s’activin els episodis de contaminació més preocupants. La direcció general de qualitat de l’aire podrà demanar que es pari la producció si es justifica tècnicament. Mireia Boya, directora general de Qualitat Ambiental, ja va avançar a aquest diari que, sovint, les aturades temporals són més eficaces que les sancions.

Les empreses, durant aquests períodes amb alta presència de partícules nocives, no podran dur a terme processos com arrencades o posades en marxa que no siguin imprescindibles, segons el que estigui recollit en els permisos ambientals corresponents.

Punts crítics

El decret també estableix un pla específic per al Camp de Tarragona, les Garrigues i Osona, tres zones que pateixen els estralls de la contaminació. En el cas de la comarca del Camp de Tarragona es posarà en marxa un pla d’acció a curt termini que tindrà en compte nous contaminants com el benzè a l’hora d’advertir d’alts nivells de pol·lució atmosfèrica.

Notícies relacionades

En el cas de les Garrigues i Osona, els alts nivells els causen l’orografia, les calderes de combustibles fòssils com la llenya o la biomassa i la ramaderia o agricultura intensiva. Tots aquests elements, combinats, provoquen una situació alarmant a què es pretén fer front. Els ajuntaments hauran d’assegurar el bon funcionament de les calefaccions i també dels seus filtres. Es recomanarà utilitzar xemeneies o calderes que disposin del certificat energètic adequat. Per reduir els nivells, també s’incrementa el control sobre les activitats industrials, una vigilància que serà de competència municipal.

El nou pla també incorpora accions previstes com l’aplicació de l’impost sobre les emissions dels grans vaixells (creuers inclosos), que s’haurà de pagar a partir de l’any 2025 si ho aprova el Govern (cal veure si se n’accelera l’aplicació abans de les eleccions).