Més professors i aules d’acollida

La comissió d’experts per revertir el desastre de PISA presenta un informe que passa de puntetes per temes polèmics i deixa la concreció de les mesures a la Conselleria d’Educació.

Material escolar

Material escolar / GVAEDUCACIÓ

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La fotografia que mostraven els resultats de l’últim informe PISA, fets públics al desembre, va fer envermellir més d’una persona per la innegable evidència de la falta d’equitat (una de les paraules més repetides en els últims temps pels responsables del Departament d’Educació) del sistema. Diferències notables entre els resultats a les escoles concertades i les púbiques; entre els alumnes sense problemes socioeconòmics greus i els d’entorns vulnerables... Les costures del sistema, al descobert.

Malgrat la criticada primera reacció de la conselleria –assenyalar una després negada "sobrerepresentació" de l’alumnat migrant com a responsable dels mals resultats generals–, l’impacte que va generar la caiguda va provocar un sotrac que va desembocar en la creació d’un grup de 18 experts que tenien el mandat d’elaborar una bateria de mesures "viables" urgents, a mitjà i llarg termini, per remuntar la situació. Mesures que van ser presentades ahir a la consellera Anna Simó, i per a les quals els pressupostos, encara pendents d’aprovació, guarden una partida de 50 milions.

Els experts han traçat un full de ruta en el qual apareixen els grans reptes, ja coneguts, del sistema: inversió del 6% del PIB (encara llunyana, malgrat l’increment pressupostari dels últims anys), l’escola inclusiva, l’equitat i la necessitat de més professors més ben formats. Un conjunt de més de 150 mesures amb una concreció i detall que s’han deixat en mans del Departament d’Educació, l’encarregat de decidir amb quins es queda (i fins on arriba).

El coordinador de la comissió, Jesús Vinyes, va remarcar l’esforç per consensuar aquestes mesures, que partien de postures diferenciades en alguns temes, com per exemple, la recuperació de la sisena hora o la jornada partida a l’ESO.

La comissió proposa "incrementar els recursos docents i no docents per millorar l’acompanyament de l’alumnat" i incrementar les aules d’acollida, "revisant el model i garantint la formació i estabilitat dels seus docents". I elaborar un estudi del model de formació dels docents que s’incorporen al sistema educatiu, accelerar el desplegament del pacte contra la segregació escolar i "centrar les tasques dels equips directius i docents en el lideratge pedagògic, reduint les tasques burocràtiques i de gestió".

Vinyes va apuntar també la necessitat d’incrementar recursos per avançar cap a una educació a temps complet, "i assegurar l’accés de l’alumnat vulnerable a les activitats, tant en temps no lectiu com en temps lectiu". I la importància d’identificar i definir els aprenentatges bàsics per a cada cicle de les etapes d’educació infantil, primària i secundària obligatòria.

De puntetes

Entre les mesures prioritàries, hi ha també promoure un pacte nacional per la inclusió i l’equitat i "afavorir la implementació del model de tutoria compartida a secundària, amb increment de recursos humans i econòmics".

Notícies relacionades

El portaveu del grup d’experts va instar a "focalitzar l’acció docent en l’enfocament competencial dels aprenentatges fonamentals"; a "treballar en grups més reduïts" i "a baixar ràtios, molt especialment en entorns més complexos".

El document passa de puntetes per sobre de la diferència de les jornades entre l’escola pública i la privada concertada. Parla només d’"elaborar un estudi sobre l’impacte de les hores lectives i no lectives en els resultats d’aprenentatge i el benestar de l’alumnat en educació bàsica, i, també, sobre la possibilitat d’implementació d’un marc horari comú per a tot el servei educatiu de Catalunya". Un estudi que, de fet, la conselleria ja ha demanat.