La revolució arriba als tallers

Bernat Escolano es dedica des d’Instagram i TikTok a donar a conèixer la tasca dels centres de desmantellament de vehicles com a centres de reciclatge i economia circular. «Aquest negoci tan arcaic està ple de futur», assegura ‘Berni del desguace’ (el seu àlter ego a les xarxes) des de la seva empresa familiar Reciclauto, a Barberà del Vallès.

La revolució arriba als tallers

GUILLEM COSTA

4
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Per explicar la seva història, Bernat Escolano es remunta als estius de la seva infància. "El taller de ferralla era com el pati de l’escola. Ens passàvem el dia jugant i saltant entre els cotxes", recorda. De fet, va aprendre a conduir en el taller del seu pare. "I també a derrapar", confessa. Però malgrat aquest amor intens pels cotxes forjat entre la ferralla, Escolano va decidir no entrar en l’empresa familiar Reciclauto, a Barberà del Vallès. Va estudiar Enginyeria Mecànica a l’estranger i va aconseguir feina com a dissenyador d’instal·lacions de rentat de cotxes: "Viatjava per tot Espanya i cobrava bé. L’únic que em faltava era estar més a prop de les rodes, els pneumàtics, el motor...".

En aquell moment, encara no sabia, que tres anys després, es convertiria en Berni del desguace, el seu àlter ego a Instagram i TikTok, que es dedica a difondre les entranyes d’un lloc "tan fosc i amb tan mala fama" com és un taller de ferralla. "Treballo en un taller de desballestament: ¡és clar que et podem treure l’IVA!. Treballo en un taller de desballestament: ¡és clar que et puc regalar les peces, si, total, les llençarem! Treballo en un taller de desballestament: ¡és clar que pintem les rodes perquè semblin noves!", ironitza en alguns dels seus vídeos per desmitificar aquests temples del desballestament de vehicles.

Mentre explica els racons d’aquests establiments i mostra relíquies com un Jaguar amb més de 30 anys de vida, trenca finestres, aixafa cotxes amb una grua o repara pneumàtics.

Economia circular

¿Què va canviar perquè Escolano passés de no voler saber res del negoci familiar a implicar-s’hi al màxim per transmetre la funció dels tallers de ferralla com a centres de gestió de residus i economia circular? "Un dia, el meu pare, Josep Maria Escolano Parareda, em va trucar i em va anunciar que compraria una nova nau per ampliar l’empresa i fer-la viable. Era una oportunitat per entrar en la companyia, però pilotant un projecte nou que estaria sota la meva responsabilitat", rememora emocionat. Ara s’han complert dos anys d’aquell dia que ho va canviar tot: "Vaig demanar al meu pare formar part de l’aventura i ho vam explicar al meu avi, que va quedar commogut al saber-ho". Pocs dies després, va morir. "Però almenys va poder anar-se’n sabent que jo ja tenia el meu paper en la companyia", evoca satisfet.

"Aquest negoci tan arcaic, en el fons, està ple de futur", opina. I així ho intenta transmetre en els vídeos que va començar a gravar de forma casolana: "M’interessa el màrqueting i vaig pensar que era important relatar el que fèiem i no el que la gent pensa que fem aquí dins".

"La gent creu que ens forrem. I és clar que intentem guanyar diners. Però, sobretot, donem una segona, o tercera, o quarta vida als cotxes. Descontaminem les bateries, separem els líquids, paguem per destruir o revaloritzar alguns materials i algunes peces les tornem a introduir al mercat", precisa. Totes aquestes funcions essencials dels tallers de desballestament, sense els seus vídeos d’Instagram i TikTok, on ja acumula gairebé 100.000 seguidors, continuarien sent invisibles per a molta gent.

Es tracta de mostrar els draps bruts sense embuts: "De vegades, ens veiem obligats a haver de destrossar un cotxe clàssic, cosa que fa molta pena, però si un personatge com Berni del desguace t’argumenta per què ho fem, s’entén millor la nostra funció. Ensenyem una altra cara de la moneda que ens permet arribar als clients".

Les reproduccions dels seus vídeos no paren d’augmentar. I això, tot i que no arriba a donar-li beneficis directes, té les seves conseqüències: "De vegades, a través de les xarxes, la gent em demana peces des de Mèxic, Nova Zelanda o Madagascar, perquè et facis una idea de com de gran s’està fent aquesta bola".

Més pedagogia

Notícies relacionades

Alguna cosa està canviant en el món dels tallers de desballestament. "Les empreses, després de la pandèmia, s’han digitalitzat. A més, cada vegada més gent s’atreveix a fer una mica de pedagogia de l’economia circular que practiquem aquí dins", afirma. Escolano es presenta com un influencer que està especialitzat en residus, amb l’atractiu que els cotxes fan furor.

"No som conscients del potencial que té el nostre sector. Admeto que hi ha molt greenwashing a tot arreu perquè tothom vol ser sostenible. ¿Però qui no vol ajudar a reduir la generació de residus?", es pregunta aquest creador de contingut de 28 anys. Ell ho compara amb la lluita contra el desaprofitament alimentari: "Pensa en una poma lletja, difícil de comercialitzar, però que es pot menjar perfectament. Nosaltres, en aquest magatzem de cotxes jubilats, et podem proporcionar aquesta poma. Potser hi ha algú que només necessita una peça perquè el seu cotxe superi la ITV, sense més ni més. Aquest cotxe és com aquesta poma massa madura o deformada".