El 62% dels docents atribueixen el fiasco de PISA a les elevades ràtios

El 60% dels professors catalans afirmen que dedicar-se a l’educació no és «actualment» gratificant, segons una enquesta de CCOO. Les aules haurien de tenir menys de 20 alumnes en totes les etapes.

El 62% dels docents atribueixen el fiasco de PISA a les elevades ràtios

HELENA LÓPEZ

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Només un 7% dels 3.541 professionals que han respost a l’enquesta elaborada pel sindicat CCOO sobre l’estat de l’educació a Catalunya ha respost que està "totalment d’acord amb l’afirmació "actualment, treballar en l’educació és gratificant". Un 34% assegura que hi està "bastant d’acord", mentre que un 59% ho està poc (el 49%) o gens (el 10%). Estadística preocupant i que, segons apunten els responsables de l’enquesta, és un sentiment transversal, ja que no hi ha diferències significatives separant les dades per sexe, edat o titularitat del centre.

"És molt preocupant que gairebé un 60% de les treballadores de l’educació consideri que la seva feina no és gratificant actualment. Aquesta dada mostra el greu malestar que hi ha en els centres per les altes ràtios, la falta de recursos per atendre l’alumnat de manera personalitzada i la falta de finançament de l’educació. Des de CCOO entenem que les administracions han de donar resposta urgentment a aquesta situació", va apuntar la secretària general de CCOO, Teresa Esparabé.

De fet, més enllà d’aquesta qüestió per a la reflexió, l’enquesta presentada ahir pel sindicat i elaborada per recollir l’opinió de mestres i professors després dels mals resultats de PISA, assenyala que el 62% dels docents considera que una de les cinc causes principals dels mals resultats de PISA són les elevades ràtios. Per això, Esperabé planteja la necessitat d’abaixar les ràtios a 20 en totes les etapes educatives, ja que, segons va afirmar en la presentació, Catalunya és el territori de l’Estat amb unes ràtios més elevades.

El 53% apunta com a principal culpable de l’actual crisi del sistema educatiu català la falta de recursos per a l’educació inclusiva i les aules d’acollida; el 48%, la falta de finançament del sistema educatiu; el 45%, la falta de continuïtat de les lleis educatives; el 35%, la falta de disciplina de l’alumnat; el 32%, la falta de temps per a la coordinació i planificació de classes, i el 31%, la falta de reconeixement dels professionals de l’educació.

Al ser preguntats sobre la creació d’una comissió d’experts com a mesura per fer front als mals resultats de PISA, gairebé un 75% dels docents que han respost a l’enquesta considera que aquesta no era la millor resposta a l’actual emergència educativa, un sentiment també transversal si se segreguen les dades per sexe, edat i tipus de centre.

Escoltar els docents

Notícies relacionades

Esperabé va demanar a la consellera que escolti els docents, ja que el subtext de la gran majoria de les respostes és clar: no se senten tinguts en compte. "És evident que la comissió d’experts [els resultats de la qual encara no s’han donat a conèixer] no representa la totalitat de la comunitat educativa; la consellera té moltes altres vies, que organitzi debats en els diferents consells escolars, que en té un en cada municipi", va apuntar la sindicalista, que també va insistir en la necessitat d’incrementar la inversió en educació, una cosa, d’altra banda, imprescindible per introduir la primera gran demanda de la baixada de ràtios, per a la qual és necessària la contractació de més professorat. "Des de CCOO hem impulsat juntament amb 50 entitats més una ILP per exigir la inversió del 6% del PIB en Educació, iniciativa que ha reunit més de 65.000 firmes i que està a punt d’iniciar el camí parlamentari", va afegir.

Agrupant les observacions dels docents per temàtiques, aproximadament un 40% tenen a veure amb la falta de recursos dels centres, tant materials com humans. Prop d’un 20% expressa preocupacions sobre l’excés de burocràcia i un 15% destaca la formació del professorat com un factor clau en la millora de la qualitat educativa. També un 15% apunta a la importància de millorar la gestió dels centres educatius i la necessitat de més autonomia i participació del personal docent en les decisions en els centres; i un 10% considera necessari que es valori més la feina dels professionals de l’educació i es millori la seva situació laboral.

Temes:

CCOO