Pla de xoc d’Interior

La DGT endureix les normes per a motoristes amb cursos obligatoris

La DGT endureix les normes per a motoristes amb cursos obligatoris

olga pereda

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El 2023, 1.145 persones van perdre la vida en accidents de trànsit (tres menys que el 2022) i 4.495 més van patir ferides que van requerir ingrés hospitalari. De totes les víctimes mortals, 299 eren motoristes, un 19% més que l’any anterior, en què en van ser 254. Es tracta de la xifra més alta registrada des del 2014. Aquell any en van ser 187. Els vehicles de dues rodes són, de fet, una de les màximes preocupacions de la Direcció General de Trànsit (DGT), que, davant les alarmants dades, ha anunciat una bateria de mesures per combatre la sinistralitat en el col·lectiu de motoristes. Mesures que suposaran un enduriment de les normes, segons va avançar ahir el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, durant la presentació del balanç de la sinistralitat viària el 2023.

Per començar, Interior obligarà els motoristes a utilitzar a la carretera casc integral o modular i a portar guants homologats. Fins ara, els guants no eren obligatoris. I respecte al casc, tot i que sí que era obligatori, no se n’especificava la tipologia i permetia, per exemple, els cascos tipus jet, que ara, amb les noves directrius, deixaran de ser legals.

Cursos de conducció

Una altra novetat estarà enfocada als cursos de conducció. Així, serà obligatori que els conductors del permís B (turismes) amb tres anys d’antiguitat que vulguin conduir motos de fins a 125 centímetres cúbics portin a terme un curs específic per obtenir el permís, una cosa que ja passa en països com ara França i Alemanya. Fins ara, aquests conductors podien conduir motos de 125cc automàticament amb tres anys d’antiguitat del carnet de cotxe. Aquesta mesura no tindrà caràcter retroactiu.

"Estem dissenyant com serà i com es materialitzarà aquest curs. Per conduir una moto de fins a 125 centímetres cúbics hi ha d’haver un previ exercici de coneixement del vehicle i de la conducció, que no té res a veure amb un vehicle de quatre rodes", ha remarcat Marlaska.

La DGT també prepara una actualització del contingut dels cursos de recuperació de punts del carnet per incorporar un perfil específic per als motoristes que han perdut el seu saldo. Per a ells es dissenyarà una formació de conducció segura i eficient.

"Els que entenem la passió per les dues rodes no podem comprendre que pugui costar-nos la vida. 299 motoristes morts és un autèntic disbarat, és senzillament inadmissible", va lamentar Marlaska, que va destacar que continuaran recomanant als motoristes l’ús d’airbag.

Així mateix, s’està treballant en l’elaboració d’uns cursos obligatoris per a treballadors que utilitzin la moto com a mitjà de treball. Aquesta formació suposarà una "actualització de coneixements", va dir Marlaska. Totes aquestes mesures no entraran en vigor de manera immediata i difícilment ho faran al llarg d’aquest 2024, ja que la seva entrada en vigor requereix com a pas previ reformar el Reglament de Circulació i el Reglament de Conductors. Per reformar aquests reglaments és necessari un procés administratiu que passa per la redacció dels documents, període d’audiència pública i al·legacions i pas pel Consell de Ministres, informa Juan José Fernández.

Notícies relacionades

El perfil tipus de motorista mort el 2023 és el d’un home d’entre 35 i 64 anys i amb més de deu anys d’antiguitat en el permís de conduir. L’any passat, el 80% dels motoristes finats van morir en carreteres convencionals i més de la meitat en cap de setmana. A més, dos de cada tres morts l’any passat conduïen motos de gran cilindrada i en la meitat de les ocasions el sinistre es va produir per una sortida de via, "per una distracció o excés de velocitat".

Les lesions de cap són la principal causa de mort entre els motoristes. El 80% dels morts en motocicletes són per impactes al cap. Segons les estadístiques de la DGT, l’ús del casc redueix gairebé un 30% la possibilitat de patir lesions mortals.