Gairebé la meitat dels xocs greus impliquen motoristes

Des de començament d’any han mort 52 motoristes a la xarxa viària catalana, una xifra superior als 47 registrats l’any anterior

Gairebé la meitat dels xocs greus impliquen motoristes

G. G.

2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

El canvi climàtic té un efecte col·lateral a les carreteres catalanes. Les bones temperatures fins ben entrada la tardor, juntament amb els dies festius que han permès ponts llargs, provoquen que aquest any hagi augmentat la mobilitat dels motoristes en desplaçaments llargs. Els conductors de motos, juntament amb ciclistes i vianants, són els col·lectius més vulnerables a les carreteres, ja que poden patir més danys en cas de sinistre.

Aquest 2023 han mort 52 motoristes a la xarxa viària catalana quan en tot el 2022 van ser-ne 44. Es tracta d’un 16% més i també suposa un increment respecte al 2019, abans de la pandèmia i les restriccions de mobilitat, quan 47 conductors de moto van perdre la vida.

L’últim accident mortal d’un motorista a Catalunya es va registrar el 2 de desembre passat a l’N-240 al seu pas per Vinaixa (Lleida). Van xocar un turisme i una moto i va morir el veí de Mollerussa de 44 anys que la conduïa. El cap de setmana anterior hi va haver tres accidents mortals de motoristes a la xarxa viària, per la qual cosa el Servei Català de Trànsit va llançar una campanya específica.

Es van fer 105 controls a motoristes per tot el territori per conscienciar sobre aquesta alta sinistralitat. Del total de víctimes mortals a les carreteres catalanes en aquest 2023, els motoristes representen un 37%, segons dades de Trànsit de finals de novembre. En aquest període van morir també 12 vianants i 4 ciclistes a la xarxa viària, cosa que representa una víctima mortal menys quant als ciclistes i cinc menys en el cas dels vianants si es compara amb el 2022. La sinistralitat dels motoristes també es reflecteix en l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, en què participa el RACC. A l’informe es remarca que en un 44% dels accidents de trànsit mortals o amb ferits greus entre el 2020 i el 2022 a Catalunya hi havia implicat, com a mínim, una moto o un ciclomotor. Segons l’estudi, les motos representaven, en aquest trienni, un 2,3% de mobilitat global a la carretera, una xifra que podria augmentar aquest 2023 pel bon temps.

Col·lectius vulnerables

Notícies relacionades

En el cas d’accidents mortals, les motos estan implicades en el 30% del total d’accidents. Les dades de sinistralitat del 2023 presenten una reducció de les xifres en relació tant al 2022 com al 2019. No obstant, les víctimes que pertanyen a col·lectius vulnerables –motoristes, vianants i ciclistes– augmenten i representen el 48% del total fins al 30 de novembre del 2023 (44% l’any passat). Tot i que han mort cinc vianants menys (12) i un ciclista menys (5) respecte al mateix període del 2022, les víctimes mortals motoristes s’han incrementat fins a 52 morts (44 en el mateix període de l’any passat), cosa que representa un 37% del total de morts a la carretera aquest 2023.

L’informe del RACC remarca que el 50% dels accidents greus i mortals de moto entre el 2020 i el 2022 es concentren en el 13,6% dels quilòmetres estudiats: 868. Els trams amb més risc per a les motos són la ronda Litoral, la continuació per l’A2 al Baix Llobregat fins a l’AP2, la C-32 entre Esplugues i Sitges, la C-58 a Terrassa, la C-31 al Prat, la B-30 entre Barberà i Sant Cugat, l’Arrabassada –el principal punt negre a Catalunya–, la C-59 entre Mollet i Palau-solità i Plegamans, i la Ronda de Dalt.