Sinistralitat viària
Gairebé la meitat dels morts en carreteres catalanes aquest any són ciclistes, vianants i motoristes
Les víctimes mortals en sinistres viaris a Catalunya han pujat un 4% i els ferits un 7%
Un accidente en la AP-7 en Aiguaviva la semana pasada /
Quatre de cada 10 víctimes mortals registrades en sinistres a la xarxa viària catalana aquest 2025 són dels anomenats col·lectius vulnerables: motoristes, vianants i ciclistes. Segons el Servei Català de Transit, dels 132 morts fins a finals de novembre el 45,5% del total eren d’aquests grups. Han perdut la vida 42 motoristes, quatre menys que l’any passat, mentre que s’han produït 13 atropellaments mortals a vianants, cinc més que durant el mateix període del 2024, cosa que suposa un increment de més del 50 %. També han mort cinc ciclistes, un menys que l’any anterior.
Per això, Trànsit insta els motoristes, els vianants i els ciclistes a tenir «més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat» i a la resta d’usuaris «respecte i prudència» cap a aquests col·lectius. Les 132 víctimes mortals des de començament d’any han mort en 124 accidents. Suposa un increment del 4% respecte al mateix període del 2024, quan van morir 127 persones en 116 sinistres. També s’han registrat 783 ferits, una xifra molt superior a la de l’any passat, quan en van ser 729, cosa que representa un augment del 7,4%.
El novembre s’ha tancat amb 11 víctimes mortals, una menys que el mateix mes de l’any passat. D’altra banda, de les 132 víctimes mortals d’aquest 2025, 105 eren homes i 27 dones, i quant als ferits greus, la proporció és similar, en la qual el 75% són homes i el 25% dones. Quant al tipus d’accidents, d’entre els 124 sinistres mortals hi ha 40 accidents simples, 33 xocs frontals, 20 col·lisions laterals, 11 encastaments i 13 atropellaments.
Quant a les vies, les carreteres que de moment acumulen més morts són l’AP-7 (15), la C-58 (9), l’N-II (8) i l’A-2 (8), tot i que, en general, es manté la dispersió en la sinistralitat de la xarxa viària, segons Trànsit. La C-12, l’N-340 i la C-31 han registrat aquest any quatre morts i la C-25, la C-17 i la C-16, 3 respectivament.
Trànsit també remarca l’augment de víctimes mortals entre els més joves. Fins al 30 de novembre, 50 persones menors de 35 anys han perdut la vida a les carreteres catalanes, el 38% del total de morts, i 14 joves morts més que l’any passat (36). En concret, hi ha hagut 23 morts en la franja d’edat de 15 a 24 anys, 25 més de 25 a 34 anys i també 2 de 0 a 14 anys. No obstant, la franja d’edat que aglutina més morts és la de 55 a 64 anys, amb 26 morts.
La sinistralitat mortal a la xarxa viària catalana augmenta a Barcelona, amb 60 morts, i Tarragona, amb 28. Trànsit insisteix que a les carreteres de Barcelona han perdut la vida 28 dels 42 motoristes aquest any.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Successos DGT ( Direcció General de Trànsit ) Trànsit Trànsit a Barcelona Accidents de trànsit
- Reurbanització. Les obres del nou barri adjacent a la Sagrera costaran 85 milions
- Tensió al Carib El desplegament militar de Trump davant Veneçuela obre totes les possibilitats
- Manifestació del PP Feijóo clama pel final de Sánchez davant desenes de milers de persones
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: La política del soroll
- Sinistralitat viària Gairebé la meitat dels morts en carreteres catalanes aquest any són ciclistes, vianants i motoristes
- FUTBOL El Reial Madrid de Xabi pateix la ‘síndrome de l’impostor’
- Nova normativa El 80% dels aliments de les màquines expenedores d’hospitals i residències seran saludables
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
