Inaugurat el túnel de Lilla (A-27), que redueix el temps de connexió entre Tarragona i Lleida

ACN

3
Es llegeix en minuts
ACN

L’A-27 ja arriba fins a la Conca de Barberà. L’últim tram que faltava per completar la connexió entre el Camp de Tarragona i l’interior de les comarques de Tarragona i Lleida s’ha posat en servei aquest dilluns. Es tracta d’un traçat de cinc quilòmetres que uneix Valls i Montblanc i que inclou el túnel de Lilla, d’1,5 quilòmetres de longitud. Els treballs han costat 157 milions d’euros i anys de retards, ja que es van iniciar el 2008.

L’obra era molt esperada a la zona perquè permet escurçar el temps de viatge. No obstant, els camions de mercaderies perilloses no podran passar i hauran de continuar circulant per l’N-240. Per completar l’obra falta la connexió entre el túnel i l’AP-2.

El túnel absorbirà un trànsit de 25.000 vehicles diaris, segons els càlculs inicials

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha inaugurat aquesta dilluns el túnel de Lilla (Tarragona) i el tram de l’A-27 entre Valls i Montblanc. Sánchez ha celebrat que aquest traçat millorarà la competitivitat econòmica de la zona i la qualitat de vida de la ciutadania: «Acostem les províncies de Lleida i Tarragona. Acostem els camps i la indústria d’Aragó al Port de Tarragona. Avui els veïns de la Conca de Barberà estan més a prop del seu hospital de referència a Valls».

El tram connecta el nord de Valls, fins on acabava l’A-27, amb el sud de Montblanc, i permet estalviar els prop de 10 quilòmetres de carretera muntanyosa. L’estalvi de temps per als usuaris serà d’uns cinc minuts, però la conducció serà més còmoda i segura. La peça clau és el túnel, de 1.500 metres de llarg i dos tubs –un per sentit–, que compta amb sis galeries de seguretat connectades entre els dos sentits de la marxa per situacions d’emergència. El túnel absorbirà una circulació de 25.000 vehicles diaris, segons els càlculs inicials.

La ministra Sánchez anuncia que abans del 15 de desembre serà operativa la B-40 entre Olesa i Viladecavalls

Els treballs a l’autovia van començar el 2008 i es van aturar el 2010, arran de la crisi econòmica. Les arrencades i frenades en la construcció han sigut constants fins als últims anys, quan les obres s’han accelerat.

Per completar totalment l’A-27 falta la connexió entre el final del tram inaugurat aquest dilluns i l’autopista AP-2. Una obra que ha reclamat l’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó: «Anem tard i malament. Estem parcialment satisfets», ha afirmat. I ha apuntat: «És un problema molt gran acabar una obra com aquesta amb un coll d’ampolla com el de la C-14, on sabem perfectament que els diumenges d’agost són terrorífics. Ara tindrem la C-14 i l’A-27, per tant el caos continuarà tres anys més», que és el temps que el ministeri estima necessari per finalitzar l’enllaç amb l’autopista.

Inversió a Catalunya

La inversió no ha acabat i el Ministeri continua la redacció del projecte del següent traçat, que tancarà l’A-27 en un enllaç amb l’AP-2 a Montblanc, i connectarà les capitals de Tarragona i Lleida mitjançant vies de gran capacitat.

Notícies relacionades

La inauguració és un exemple, segons la ministra, del compromís de l’Executiu amb la necessitat d’inversions a Catalunya: «Aquest Govern no només promet, compleix. Aquest Govern ha complert els seus compromisos amb Catalunya». Després d’això, Sánchez ha anunciat que també es posarà en marxa, abans del 15 de desembre, la B-40 entre Olesa i Viladecavalls (Barcelona).

En aquest sentit, la ministra ha recordat que des del 2018 fins a l’agost d’aquest any el Ministeri ha invertit 829 milions d’euros a la xarxa de carreteres de l’Estat a Catalunya, dels quals 438 milions d’euros, més del 50%, s’han destinat a conservació i millora de la seguretat viària.