Estudi d’Ecologistes en Acció

Eliminar 11 rutes curtes amb avió estalviaria un 10% de les emissions del sector a Espanya

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Eliminar els vols entre Barcelona i Madrid, així com una desena de rutes aèries més que poden substituir-se fàcilment per un trajecte amb tren, permetria reduir dràsticament les emissions del sector aeri espanyol. Segons apunta un informe elaborat per la plataforma Ecologistes en Acció, eliminant 11 rutes aèries que poden substituir-se per viatges amb tren de fins a quatre hores, es podrien estalviar entre un 30% i un 40% les emissions dels vols domèstics peninsulars i prop d’un 10% les emissions del conjunt del transport aeri a tot Espanya. En total, es calcula que aquesta mesura permetria estalviar més de 300.000 tones anuals de diòxid de carboni.

Les rutes aèries potencialment eliminables inclouen, per exemple, trajectes entre Madrid i ciutats com Alacant, Màlaga, Pamplona, Santiago de Compostel·la i València, així com les connexions àrees entre Barcelona i València. S’estima que, en total, aquestes rutes són utilitzades per gairebé sis milions de passatgers anuals, l’equivalent a un 34,8% dels viatgers peninsulars. En el cas del corredor aeri entre Barcelona i Madrid, els registres indiquen que només el 2019 es van registrar prop de 15.000 operacions que van emetre més de 168.0000 tones de CO2 a l’atmosfera.

«La substitució de vols curts per trajectes amb tren és tècnicament i legalment viable»

Pablo Muñoz

Ecologistes en Acció

«La substitució de vols curts per trajectes amb tren és tècnicament i legalment viable, i es podria aplicar amb la infraestructura ferroviària ja existent, i per tant sense necessitat d’afegir ni un quilòmetre més de via», argumenta Pablo Muñoz, coordinador d’Aviació de la plataforma Ecologistes en Acció després de la presentació d’aquest informe. «Aquesta mesura, a més, resulta enormement necessària. Espanya és un dels països de la Unió Europea on més han crescut els vols domèstics en els últims anys, amb uns enormes impactes en termes d’emissions totalment incompatibles amb els objectius de reducció d’emissions que ens hem donat», afegeix l’especialista.

Temps estalviat

Notícies relacionades

Segons assenyala l’informe, en totes les rutes identificades el temps total de viatge amb tren és inferior al necessari per cobrir els mateixos trajectes en transport aeri. En general, de fet, es tracta de trajectes que amb tren demoren un màxim de quatre hores i que en la majoria de casos tenen molta més freqüència que les rutes aèries. En el cas dels viatges entre Barcelona i Madrid, per exemple, es calcula que hi ha més de 40 trajectes diaris amb tren que demoren prop de 2,5 hores enfront menys de 10 rutes aèries que tarden 1,5 hores però que, per contra, requereixen desplaçar-se fins als aeroports (amb tota la inversió de temps que això comporta).

Fa tan sols uns mesos, França es va convertir en el primer país a prohibir oficialment els vols curts que tinguessin una alternativa amb tren. A Espanya, el debat també va irrompre en l’agenda política i, a poc a poc, ha anat guanyant protagonisme en l’àgora pública. En el pla estratègic del Govern ‘Espanya 2050’, publicat el 2021, ja es va plantejar prohibir els vols amb alternativa amb tren en menys de 2,5 hores. A finals de març, Unides Podem, recolzada per una desena d’oenagés, va aconseguir incloure una esmena al projecte de llei de mobilitat sostenible per reclamar l’aplicació d’aquesta mesura. El debat, no obstant, va acabar decaient amb la dissolució de les Corts i la convocatòria d’eleccions generals.