Guia bàsica

Així serà el gran tall que afectarà l’R3 de Rodalies a partir del 12 d’octubre

Així serà el gran tall que afectarà l’R3 de Rodalies a partir del 12 d’octubre

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’avenç de les obres en la duplicació de vies en la línia R3 de Rodalies entre Parets i la Garriga, un dels trams del pla integral de duplicació, previst entre Montcada i Vic, obligarà a interrompre el servei durant una mica més de tres mesos entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i el Figaró. Aquesta és una guia per moure’s per l’R3 durant aquells mesos.

¿Quan serà el tall?

Passarà entre el 12 d’octubre i la segona quinzena de gener del 2024. La interrupció tindrà dues fases. A partir del 12 d’octubre no hi haurà servei entre els baixadors de Mollet-Santa Rosa i el Figaró, però a partir del novembre, els trens que vinguin de l’Hospitalet de Llobregat podran arribar una mica més enllà, fins a Parets del Vallès, mantenint la interrupció fins al Figaró. 

¿Quina alternativa tenen els viatgers?

Durant aquest temps, els viatgers –es calcula que afecti uns 12.000 usuaris al dia– tindran un servei de bus alternatiu per carretera. Renfe disposarà d’un bus alternatiu entre les estacions en repòs entre les 05.00 hores del matí i les 01.15 hores de la matinada. 

Els trens que surtin de Barcelona mantindran la freqüència clàssica de 30 minuts, que s’assumirà també els caps de setmana i dies festius amb un reforç de set trens per sentit en el tram entre l’Hospitalet i Mollet (Parets a partir de novembre). 

També es crearan dos trajectes directes d’autobús amb final i origen a la Sagrera (Barcelona): un partirà de la Garriga i l’altre, de Centelles. Les dues línies provisionals funcionaran de dilluns a divendres durant les hores punta del matí i la tarda (6 a 9 hores i de 16 a 21 hores) i hi haurà autobusos cada mitja hora. 

¿Quant temps de més durarà el viatge?

Renfe no s’aventura a estimar quant temps de més duraran els viatges perquè passen a dependre de les vicissituds del trànsit per carretera. El que sí que han avançat és que el dispositiu s’ha fet «de manera que el transbord sigui ràpid i àgil».

¿Hi ha opcions d’anar amb tren fins al final?

Sí. Els que prefereixin continuar apostant pel tren d’origen a final, poden saltar a l’R2 des de l’R3 des de les estacions de Mollet-Santa Rosa (Mollet-Sant Fost està a 1,5 quilòmetres), Parets del Vallès (parada de Montmeló a 2,9 km), Granollers-Canovelles (Granollers Centre a 2,3 quilòmetres), les Franqueses Vallès (estació homònima de l’R2 a 1,7 km) i la Garriga (Granollers Centre de l’R2, a 11 quilòmetres).

¿Quin és l’objectiu d’aquest tall?

Aquesta afectació en el transport ferroviari és l’avanç d’un tall que serà encara més llarg i que començarà l’estiu del 2024. En el seu conjunt, l’obra permetrà desdoblar 18 quilòmetres de vies entre Parets del Vallès i la Garriga, una obra que hauria d’estar acabada a finals del 2025 després d’una inversió de 155 milions d’euros. Si es compleixen els terminis, incloent-hi el tall previst per a l’estiu del 2024, que serà més llarg que el que comença el 12 d’octubre, la doble via entrarà en funcionament entre aquestes estacions a finals del 2025. 

Les obres inclouran, no només la duplicació de les vies, sinó també l’ampliació de les andanes de les estacions afectades (de 160 a 210 metres de longitud), l’actualització dels enclavaments (el sistema de control de senyals, que passa de geogràfic a electrònic), instal·lació d’ascensors a les estacions o l’eliminació dels encreuaments d’andana al mateix nivell. Els 155 milions també donaran per cobrir i construir la nova estació de Parets del Vallès (prevista per a finals del 2026), col·locar pantalles acústiques i instal·lar un tancament de tot el trajecte.