Educació
Catalunya comença el curs amb 20.000 alumnes menys, la xifra més baixa des del 2006
La consellera Anna Simó avança que els resultats de les últimes proves de competències bàsiques, que encara no s’han fet públics, «no són bons»
El repte de la comprensió lectora: «Els alumnes que no llegeixen amb fluïdesa tindran problemes durant tota l’escolarització»
Radiografia de l’escola catalana
Les escoles catalanes obriran de nou les portes als alumnes aquest dimecres, 6 de setembre, a jornada completa, després de l’experiment fallit el curs passat d’un primer mes de jornada intensiva (i reduïda), que es va demostrar que eixamplava la bretxa entre la pública i la privada-concertada. I ho farà, si no s’arriba a un acord d’última hora a la taula sectorial d’aquest dimarts, amb una vaga convocada pels sindicats USTEC, el majoritari a primària, CGT i la Intersindical per demanar la reversió de les retallades i un calendari «racional».
La consellera Anna Simó ha explicat aquest dilluns que el curs comença amb 20.000 alumnes menys en Educació Infantil i Primària que el curs passat, 1.800 menys a I-3 i 3.000 menys a primer d’ESO, la xifra més baixa d’incorporació d’alumnes des del 2006. La baixada de natalitat ha fet possible que, per segon curs consecutiu, es redueixi la ràtio a I-3. Un 86% dels grups d’I-3 i un 70% dels grups d’I-4 tindran aquest curs 20 alumnes o menys als centres públics.
Simó ha insistit que, malgrat aquesta disminució del nombre d’alumnes, aquest serà «el curs amb més recursos i més docents que mai». També el curs amb els preus més cars, que ha tingut com a novetat la introducció dels xecs escolars de 100 euros per a les famílies a primària (uns 80,5% dels quals ja han sigut activats segons el Departament). Una mesura rebuda amb crítiques per part de l’Affac, al no servir per pagar les quotes de material de les escoles públiques.
Quant a la preocupació pels resultats acadèmics, Simó ha avançat que aviat donaran a conèixer les notes de les proves de competències bàsiques del curs passat i que els resultats no agradaran».
Més alumnes a I-2
Malgrat la baixada de natalitat, aquest curs augmenta un 8,4% la matrícula a I-2, per la política de gratuïtat d’aquesta etapa educativa el segon any d’aplicació d’aquesta mesura.
Abandonament escolar
Una altra novetat, ja explicada el curs passat, és que aquest any per primera vegada, Educació compartirà amb els ajuntaments les dades d’abandonament escolar dels alumnes «per facilitar el seguiment i la lluita contra l’abandonament escolar prematur», un dels grans mals del sistema (Catalunya és, juntament amb Múrcia, la comunitat amb més abandonament escolar primerenc: (16%).
Pel que fa a l’escola inclusiva –una altra de les assignatures pendents– Simó ha assegurat que incrementen en 25 milions el pressuposat per reforçar l’atenció a la diversitat i que incrementaran en un 10% el nombre d’hores de monitors de suport.
Altres novetats d’aquest curs són el pla pilot de les «aules d’acceleració» a Barcelona (per acollir els alumnes d’altres orígens), el tímid pla pilot per ‘rescatar’ les biblioteques escolars i el nomenament d’Ignasi Garcia Plata com a nou secretari de Transformació Educativa.
Anna Simó Educació Mestres i professors Educació secundària Educació primària Educació infantil Nou curs Educació a Catalunya Col·legi
- L’emotiu concert que va contraprogramar Rosalía
- Gemma Mengual: "Vam ser conillets d’Índies i vam fer coses que ara no es farien ni de conya"
- Entendre-hi més Raimon: «Jo anunciava un títol i després cantava el que em donava la gana i com que el policia no sabia català...».
- El nucli de Mazón va parlar el dia de la dana 9 minuts amb Pradas
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Els blocadors beta deixaran de prescriure’s després d’un infart sense seqüeles: una revisió d’estudis confirma que no serveixen
- Bullying, inacció i silenci: «El bullying comença a casa quan criem un nen tirà»
- Llista mundial ‘Divinize’ de Rosalía es converteix en la primera cançó en català que debuta al Top50 Global de Spotify
- Crisi a la Generalitat Valenciana Feijóo vaticina que el relleu de Mazón «sortirà bé» i Vox avisa: «No tenim por d’eleccions»
- Negociacions trencades Tot el que va quedar al calaix de la taula entre el PSOE i Junts a Suïssa després de 19 cites
