Escàndol en el muntanyisme: deixen morir un xerpa ferit a prop del cim del K2

EPC

Es llegeix en minuts

A 8.000 metres d’altura, en el conegut ‘Coll de l’Ampolla’ cap al cim del K2, la segona més alta del món situada a la serralada Karakorum, a l’Himàlaia (Pakistan), ha mort el muntanyista xerpaMohammed Assan, sense que la majoria dels seus companys alpinistes li prestessin auxili. Tal com es veu en un vídeo que ha circulat per les xarxes socials, passaven per sobre seu sense gairebé parar la marxa.

Els fets van passar el 27 de juliol, quan el xerpa –que no pertanyia a aquesta ètnia que tenen llarga trajectòria com a portadors de l’esport de muntanya–, va ser contractat per recolzar els alpinistes durant la seva ruta. Segons les investigacions, Hassan va caure i la seva màscara d’oxigen es va trencar, de manera que es va quedar immobilitzat a la neu, en un dels trams més perillosos, i amb prou feines movia una cama. La seva agonia, segons diversos mitjans locals, va poder durar fins a tres hores mentre es calculen que uns 130 escaladors passaven pel seu costat.

L’alpinista búlgara Silvia Azdreeva, que va presenciar els fets, s’ha sincerat a ‘Explorersweb’: «Durant l’avançada cap a la cimera, hi va haver cinc allaus al nostre costat sota del ‘Coll de l’Ampolla’. Una d’aquestes en va assolir alguns de nosaltres en l’ascens. Per sort, no vam fer-nos ferides i vam aconseguir sortir de la neu. Vam debatre si continuaríem o ens rendiríem», ha detallat.

«Una persona va morir davant els meus ulls. En un moment era viu i després, al camí de tornada, vam haver de saltar sobre el seu cadàver a la vora de gel pel qual estàvem passant», ha explicat l’escaladora.

Condicions perilloses

Notícies relacionades

Després de les gravacions de l’incident, l’alpinista noruega Kristin Harila i el seu equip també s’han defensat de les acusacions que apunten que estaven més pendents d’aconseguir el rècord mundial –han ascendit els 14 sostres del planeta en tres mesos– que a ajudar el muntanyenc mort. Harila s’ha exculpat dient que el seu equip va fer tot el possible per salvar Hassan, però que les condicions eren massa perilloses per traslladar-lo.

«Vam intentar aixecar-lo durant una hora i mitja i el meu càmera es va quedar una hora més per cuidar-lo. En cap moment se’l va deixar sol», ha declarat a ‘Telegraph’. «Ateses les condicions, és difícil imaginar com podria haver-se salvat. Va caure en el que probablement sigui la part més perillosa de la muntanya, on les possibilitats de transportar algú eren limitades per l’estretor del sender i les males condicions de la neu», ha conclòs Harila.