Família i educació
Així pots ajudar a prevenir que els teus fills adolescents consumeixin alcohol
Joves abstemis pressionats per beure: «Tots em pregunten per què no bec. Als que beuen ningú els pregunta res»
La pressió social als adults que no beuen: «Per a les meves amigues veure’m sopar amb un refresc en comptes de vi era horrible»
La família representa les dues cares de la moneda quan parlem de la prevenció del consum d’alcohol. Es pot convertir tant en una font destacada de factors de risc, com de factors de protecció. Xavier Pons Diez, professor del departament de Psicologia Social de la Universitat de València, analitza en la seva investigació ‘Aproximació psicosocial al consum d’alcohol en l’adolescència’ la influència que té la família en els hàbits de consum dels joves.
La bona comunicació, l’afecte i el suport positiu milloren l’autoestima dels joves i els ajuden a resistir la pressió social
El nostre entorn familiar és un dels agents primaris de socialització més importants, aprenem i interioritzem conductes i rols socials a través dels pares. Així ho afirmava el psicòleg i filòsof George-Herbert Mead. La manera d’educar juga, doncs, un paper clau en dos aspectes: l’ajust socioemocional del nen i el bon desenvolupament de la seva autoestima. Tots dos tenen relació directa en els hàbits de consum de begudes alcohòliques.
Famílies que redueixen el risc
Segons el treball de Xavier Pons, els pares que s’impliquen en les activitats dels fills, comuniquen expectatives de comportament clares i recompensen les conductes ajustades contribueixen a disminuir la probabilitat de consum alcohòlic. Un suport familiar positiu augmenta l’autoestima del nen, cosa que el farà més resistent a la pressió social que els pot portar a consumir alcohol en l’adolescència.
A més, la cohesió familiar i la consistència en els valors d’educació promouen sentiments d’autoestima i seguretat, cosa que contribueix a reduir la vulnerabilitat a la pressió grupal i també actua com a factor de protecció. Altres estudis esmentats a l’article recullen que el consum d’alcohol és més baix quan els pares basen la socialització en un estil d’alt afecte. Finalment, un model familiar on no es consumeixi alcohol de manera habitual ni abusiva també té relació directa amb la probabilitat de consum abusiu dels joves.
Famílies de risc
¿I com és el perfil familiar que pot convertir-se en factor de risc? L’estudi de Puig assenyala que els joves que hagin crescut en un clima familiar negatiu buscaran una font satisfactòria de suport social en el seu grup de parells, i seran més vulnerables a pressions externes. També un estil de control absent i de baix afecte actua com a factor que eleva la probabilitat d’un consum abusiu.
La baixa comunicació, sentiments d’insatisfacció respecte a la vida familiar i baixos vincles emocionals són factors de risc importants. De la mateixa manera, també existeix una probabilitat de consum abusiu més elevada quan augmenta la freqüència de consum alcohòlic en els seus pares.
Pons adverteix, no obstant, que un jove que provingui del primer tipus de famílies no està immunitzat al risc del consum abusiu d’alcohol. I el mateix passa amb el segon tipus de famílies.
Educació Begudes alcohòliques Club d'Educació i Criança Mares, pares i nens Fills Pares Mares Família Adolescents
- La transformació de la ciutat La plaça de les Glòries entra en la recta final de la seva metamorfosi
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer
- El repte de la dependència Les filles carreguen més amb la cura dels avis
- FENOMEN LITERARI Enganxades a la literatura romàntica
- Crònica rosa Sexe, mentides i cintes de vídeo (a l’espanyola)
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Benestar a les empreses Lideratge, la clau de la salut mental a la feina
- Multimèdia | Guerra a Israel i Gaza: així evoluciona el conflicte
- 1,5 petabytes per emetre la Copa Amèrica de vela
- Premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial. El procés La sostenibilitat, en l’adn de les empreses